PÄ det höga vita planket vid terminal 5 sitter skyltar som berÀttar att Swedavia, som driver Arlanda flygplats, bygger en ny marknadsplats dÀr man ska kunna Àta, dricka och shoppa.
I mitten pÄ nÀsta Är ska de nya hyresgÀsterna kunna flytta in pÄ den nya handelsplatsen bakom sÀkerhetskontrollen pÄ terminal 5, som fullt utbyggd kommer att mÀta 11 000 kvadratmeter.
Jureskogs, J.Lindeberg, Pong, Hawaii Poké och Sigtunaföretaget R.C Chocolate Àr nÄgra av de som kommer att flytta in. I anslutning till den nya handelsytan byggs Àven en ny sÀkerhetskontroll.
I dag arbetar runt 20 000 personer pÄ Arlanda.
Men snart Àr de Ànnu fler.
âMed handelsplatsen, ökade flygande igen efter pandemin och nya etableringar av flygbolag innebĂ€r detta mĂ„nga nya arbetstillfĂ€llen. Exakt hur mĂ„nga Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, men vi pratar om tusentals nya jobb, förklarar Charlotte Ljunggren, marknads- och utvecklingsdirektör pĂ„ Swedavia.
Bara om tittar man pÄ Arbetsförmedlingens platsbank, Swedavias motsvarighet och andra jobbsajter sÄ finns i dag runt tusen lediga jobb pÄ Arlanda.
I slutet av januari nÀsta Är kommer ocksÄ en jobbmÀssa att genomföras pÄ Arlanda.
I sambandet med planeringen av handelsplatsen gjordes flera olika undersökningar.
â Vi gjorde bland annat en stor research för att ta reda pĂ„ hur framtidens resenĂ€rer ser pĂ„ en flygplats och vad de förvĂ€ntar sig nĂ€r det kommer till den.
Hon förklarar att det framkom i undersökningen att mÄnga ser det som viktigt att det ska finnas nÄgot för alla plÄnböcker samt vara spÀnnande och lite kittlande att komma till en flygplats.
â Vi ska inte kalla det ett pristak, men det ska finnas nĂ„got för alla. Man ska kunna köpa en korv pĂ„ PressbyrĂ„n eller plocka med sig kaffe och smörgĂ„s frĂ„n ett matstĂ€lle. Men det ska ocksĂ„ finnas möjlighet till fine dining med vita dukar.
Charlotte Ljunggren betonar vikten av prisvÀrde, som bland annat innebÀr att jÀmförbara priser inte ska vara mer Àn tio procent högre Àn i Stockholms innerstad.
Parallellt med detta har Swedavia Àven lyssnat av med olika aktörer hur man ser pÄ Arlanda och flygplatsens framtid.
â Vi har gjort en rejĂ€l marknadsdialog internationellt och pratat med befintliga aktörer och andra om vad som krĂ€vs för att vara pĂ„ en flygplats och exempelvis hur mĂ„nga restauranger eller butiker man mĂ„ste man driva för att fĂ„ lönsamhet och hur de ska se ut och hur ska de placeras i förhĂ„llande till varandra, förklarar Charlotte Ljunggren.
Hon förklarar att gensvaret frÄn företag varit stort.
â Vi gjorde en hel del av det hĂ€r arbetet under pandemin och sjĂ€lvklart fanns oro för hur företag skulle reagera. Men den slutsats man kan dra Ă€r att Stockholm-Arlanda Ă€r en jĂ€tteintressant handelsplats att befinna sig pĂ„.
Den upphandling som gjorts Àr nu klar. Ett tiotal restauranger och butiker kommer att etablera sig pÄ den nya handelsplatsen nÀr den första delen öppnar sommaren 2023. PÄ sikt kommer ett 20-tal nya matkoncept att öppna dÀr, varav flera Àr helt nya för flygplatsen.
â Vi har fĂ„tt ett spĂ€nnande utbud, men det har varit ett hantverk att placera ut aktörerna sĂ„ att det passar och blir bra för resenĂ€rerna nĂ€r de kommer in pĂ„ den nya handelsplatsen.
Ăppningen av handelsplatsen kommer att ske i tre steg och fullt utbyggd och öppnad kommer den att vara Ă„rsskiftet 2024-2025.