På ett ställe i lokalen står en soffa från 1700-talet som Sebastian Romin håller på att klä med nytt tyg åt en privatkund samtidigt som sambon Maja Broström klär om stolar av samma årgång. Intill står senaste leveransen från Friskis & Svettis med spruckna och utslitna ligg- och sittdynor till maskiner i gymmet där galonöverdraget ska bytas ut. I ett rum intill ligger båtdynor som ska kläs om. Spännvidden är stor när det gäller vad som mellanlandar i Almtuna Tapetserarverkstads lokaler på Hjalmar Brantingsgatan i Uppsala.
– Vi har bland andra Uppsala universitet, Akademiska sjukhuset och Friskis & Svettis som stora kunder och för några år sedan utförde vi arbeten i Domkyrkan. I dag är det ungefär lika delar mellan företag/myndigheter och privatkunder, säger Lars Romin, som driver företaget.
Det var hans pappa Gunnar som köpte Almtuna Tapetserarverkstad 1950 efter några år som anställd på en annan verkstad i Uppsala. Lars Romin lärdes upp till tapetserare av sin pappa och tog sedan över verksamheten helt på egen hand på 1980-talet. Nu är den tredje generationen Romin inskolade av sin far i familjeföretaget. I år firar man 70 år och har växt till fyra personer. Förutom Lars Romin jobbar sonen Sebastian, dottern Mathilda och Sebastians sambo Maja Broström som tapetserare.
När Lars Romin tog över firman fanns det 20–30 tapetserarverkstäder i Uppsala. I dag finns det bara drygt en handfull där de flesta är enmansföretag. Sedan många år är tapetserare ett bristyrke. Utbildningsplatserna är få och lärlingstiden lång. Men någon brist på arbete är det inte.
– Vi har alltid fullt upp här och inga säsongsdippar. Uppsala växer hela tiden och kunderna hittar till oss utan att vi behöver annonsera. Vi skulle kunna vara ett par till i företaget, men lokalen är för liten för det, säger Lars Romin.
En ökad miljömedvetenhet märks bland kunderna som anser att det är bättre att klä om med nytt tyg och få ny stoppning än att kassera hela möbeln.
– Universitet och kommunen har nog fått ökade krav på sig att inte bara köpa nytt när något är utslitet. Bland privatkunder är det ofta möbler som inte går att köpa nya man kommer in med till oss. Det kan vara arvegods, eller en soffa eller fåtölj som man kanske är extra fäst vid.