Klädbutiken Holmlunds får anses vara något av en institution på den uppsaliensiska shoppingscenen. Företaget grundades i Hudiksvall av bröderna Mats och Thomas Holmlund 1982, och tio år senare slog butiken upp portarna till sin stora butik på Kungsängsgatan mitt i centrala Uppsala. Där har butiken legat kvar – tills nu.
På fredagseftermiddagen 14 januari släpper Holmlunds istället in shoppingsugna kunder till sina nya lokaler på Sysslomansgatan, tvärs över gatan från Ofvandahls Hovkonditori.
– Det känns kul! Kunderna har varit väldigt positiva när vi pratat om det i den gamla butiken. Här kan man stanna med bilen, vilket man inte kan på samma sätt i centrum. Det är hela tiden folk som rör sig, och man är inte lika påverkad av folk som jobbar i kontor i city – här är det folk som bor och lever ändå, säger Eva Holmlund som driver butiken tillsammans med sin man, grundaren Thomas Holmlund.
Under pandemin har det märkts att färre människor rör sig i centrum, men Holmlunds har klarat sig tack vare trogna kunder.
– Vi har en stadig kundkrets som kommit och verkligen brytt sig om oss, som velat att vi ska finnas kvar i stan, säger Thomas Holmlund.
– Vi har våra stammisar, så jag hoppas att de hittar hit till den nya butiken också. Det har de lovat, säger Eva Holmlund muntert.
Pandemin är inte heller anledningen bakom den anrika butikens lokalbyte. Där är det överflödiga kvadratmeter som spelat in.
– Den största anledningen till flytten är att vi hade för stora lagerlokaler, en för stor källare, säger Thomas Holmlund och fortsätter:
– Vi hade inte en optimal yta för verksamheten.
Butiken på Sysslomansgatan har betydligt färre kvadratmeter att röra sig med. Det betyder att Holmlunds pausar försäljningen av sitt damsortiment och fokuserar helhjärtat på herrkläder en tid framöver. Den som är på jakt efter damjackor till höst eller vinter behöver dock inte bli besviken – de plaggen kommer Holmlunds forsätta sälja på sin hemsida.
– Men vi letar en damlokal också, för att kunna gå vidare med damförsäljningen, säger Thomas Holmlund.
Den absolut största fördelen med den nya, mindre, lokalen menar Eva Holmlund ändå är närheten till kunderna.
– Vi brinner för personlig service, och det kan man lyfta fram mer i en mindre butik. Man kan bli mer personlig. Det kanske är något som saknas i dag när det är mycket näthandel.