ÅhlĂ©ns rear ut lagret efter Ă€garbytet

Varuhuset ÅhlĂ©ns har gjort stora förluster i flera Ă„r. Men nu har en ny Ă€gare tagit över den anrika varuhuskedjan, och flera förĂ€ndringar har satts i rullning.

ÅhlĂ©ns i centrala Uppsala.

ÅhlĂ©ns i centrala Uppsala.

Foto: Jakob Larsson

Ekonomi2022-11-23 21:00

De senaste Ă„ren har ÅhlĂ©ns dragits med stora förluster, och 2021 gjorde varuhuskedjan en förlust med 152 miljoner kronor. Men nu ska det bli Ă€ndring pĂ„ den saken. I augusti fick ÅhlĂ©ns en ny Ă€gare i Ayad Al-Saffar, som bland annat Ă€ger Ur & Penn, som ska fĂ„ butikerna pĂ„ rĂ€tt köl igen. Det innebĂ€r en del omstĂ€llningar.

I november meddelade ÅhlĂ©ns att man varslar 75 medarbetare pĂ„ huvudkontoret i Stockholm, som en del i det förĂ€ndringsarbete som Ayad Al-Saffar pĂ„börjat sedan han tog över Ă€garskapet. Men för de bĂ„da Uppsalabutikerna, i city och GrĂ€nby, finns inga planer pĂ„ förĂ€ndringar i personalstyrkan, uppger Monica Hultgren Andersson, kommunikatör pĂ„ ÅhlĂ©ns, i ett mejl till UNT. Och inte heller kunderna behöver oroa sig för nĂ„gon större omstĂ€llning i nĂ€rtid.

– Ägarbyte innebĂ€r i dagslĂ€get ingen förĂ€ndring för vĂ„ra ÅhlĂ©nskunder i Uppsala. DĂ€remot tror vi att kunderna kommer att mĂ€rka mĂ„nga positiva saker framöver – dĂ„ vi avser att satsa Ă€nnu mer pĂ„ sortimentet och kundupplevelsen i alla vĂ„ra varuhus, sĂ€ger Monica Hultgren Andersson.

Den största förÀndringen Àgarbytet innebÀr för upplÀnningarna just nu Àr snarare den lagerrensning som varuhuset dragit igÄng under hösten, och som pÄgÄr fram till 12 december.

Runt om ÅhlĂ©ns fasader och varuhus skyltar man för att göra kunderna uppmĂ€rksamma pĂ„ Ă€garbytet.
Runt om ÅhlĂ©ns fasader och varuhus skyltar man för att göra kunderna uppmĂ€rksamma pĂ„ Ă€garbytet.

– Syftet med vĂ„r Ă€garbyteskampanj Ă€r att frigöra varor som inte behöver köpas om frĂ„n vĂ„rt lager, som exempelvis vissa möbler och utvalda produkter inom olika kategorier, med upp till 70 procent. Rabattsatserna varierar, men fokus ligger pĂ„ kategorier och inte pĂ„ produkter. Vi vĂ€ljer helt enkelt att sĂ€lja ut dem för att göra plats för annat i varuhusen, sĂ€ger Monica Hultgren Andersson.

Men kunder har kritiserat ÅhlĂ©ns kampanj. Man menar att det Ă€r en förhĂ„llandevis liten del av sortimentet som reas ut, och att det dĂ€rför blir missvisande att kalla det en lagerrensning. Det stundtals skrala utbudet som kunder kan ha stött pĂ„ har dock sin förklaring, menar Monica Hultgren Andersson.

– Vi haft en mycket bra försĂ€ljningsstart av Ă€garbyteskampanjen och mĂ„nga artiklar sĂ„lde snabbt slut. DĂ€rför kan detta sĂ€kert, pĂ„ vissa lokala varuhus, ha pĂ„verkat utbudet tillfĂ€lligt. Vi fyller pĂ„ med mĂ„nga nya varor under hela kampanj-perioden.

ÅhlĂ©ns Outlet, som öppnade i BolĂ€nderna i september, tillhör ett dotterbolag och omfattas inte av Ă€garbyteskampanjen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!