Konceptet, som genomfördes för första gången i Uppsala i fjol, går ut på att man som deltagare under ett par timmar får besöka tio olika restauranger i centrala Uppsala och få ett smakprov på varje ställe.
– Uppsalaborna har tagit emot oss med öppna armar. När vi har släppt biljetter har det inte tagit lång tid för oss att sälja dem, säger Simon Håkansson vars företags koncept även finns i flera andra städer.
Av smittsäkerhetsskäl kommer deltagarna i år att starta i intervaller på 49 personer i varje grupp. Detta har gjort att företaget har begränsat antalet biljetter till 196 stycken.
– Det kommer bara att vara bordsservering i år med tanke på pandemin. Normalt brukar vi sälja runt 400 biljetter, fortsätter Simon Håkansson.
Tack vare det stora intresset i Uppsala planerar Moveat nu för att införa ytterligare ett koncept här där man som deltagare får möjlighet att välja tid och dag efter behov. Det är en appbaserad krogrunda som redan har testats i Stockholm och Göteborg.
– Uppsala ligger högt upp på listan. Det här kommer troligen att komma under hösten eller vintern, säger Simon Håkansson.
Nya restauranger som i år ingår under rundan i Uppsala är Egon, Leijon bageri, O´Connors, Botanika, Restaurang Nobel, Tapas beer bar och Brasseri 21. Liksom i fjol är Bryggeriet Ångkvarn, Klang och Tilltugg med bland krogarna.