NÀr coronaviruset bröt ut i Sverige förra senvintern störtdök försÀljningen för de fysiska modebutikerna i Uppsala, vilket bland annat ledde till att anrika Janemars och Jaber försattes i konkurs (dÀr de senare nu har öppnat i ny regi pÄ gÄgatan vid sidan om nykomlingen Marty).
Rolans herrmode, som har funnits pÄ Dragarbrunnsgatan sedan 1990, tappade nÀra halva sin omsÀttning i mars 2020, vilket tidningen rapporterade om i april förra Äret.
â Jag vill bara glömma hur det var dĂ„. En sĂ„dan smĂ€ll till vet jag inte om vi klarar av en gĂ„ng till, sĂ€ger Camilla Liljegren Lundell som driver butiken tillsammans med sin pappa Roland Liljegren.
För att klara krisen drog Rolans igÄng kampanjer till sina stamkunder, satsade pÄ hemleveranser och utökade sitt sortiment med sportigare mÀrken och dammode.
â Det Ă€r det som har gjort att vi har överlevt samt att vi har haft leverantörer som har stĂ€llt upp, sĂ€ger Camilla Liljegren Lundell.
Relativt nyligen har företaget Àven lanserat en egen webbshop, nÄgot de aldrig tidigare har haft.
â Jag ser det lite som ett andra skyltfönster dĂ€r vĂ„ra kunder kan titta pĂ„ vĂ„ra produkter hemifrĂ„n, fortsĂ€tter Liljegren Lundell.
Branschstatistik frÄn Svensk Handel (se faktaruta) visar att modeförsÀljningen har börjat öka igen jÀmfört med samma period förra Äret. Den bilden delas av Rolans herrmode som nu ser positivt pÄ framtiden.
â Nu Ă€r vi pĂ„ banan igen efter det hĂ€r tuffa Ă„ret dĂ€r vi har fĂ„tt vĂ€nda pĂ„ varenda krona, sĂ€ger Camilla Liljegren Lundell.
â Det kĂ€nns mycket bĂ€ttre nu. Vi har haft stor uppbackning av vĂ„ra stamkunder. VĂ„r personal har varit fantastisk, sĂ€ger Roland Liljegren.
Ăven konkurrenten Bergmans, som grundades 1929 och som sedan 1985 drivs av Urban Sand, ser positivt pĂ„ framtiden.
â Vi har gĂ„tt starkare i maj och juni i Ă„r jĂ€mfört med i fjol. Vi ser ljuset och att det börjar röra pĂ„ sig i och med att bröllopen har börjat komma igĂ„ng och att fler trĂ€ffas. Jag tror och hoppas att det blir en normal höst för branschen, sĂ€ger Sand.
Hur klarade ni krisen?
â Vi har pĂ„ fötterna sedan tidigare och har förhandlat med leverantörer och fastighetsĂ€gare framför allt. Sedan finns det en ryggsĂ€ck framöver att hantera.
Finns planer pÄ nÀthandel?
â Vi har inga sĂ„dana tankar just nu. Vi vill bibehĂ„lla den personliga servicen.
Dammodebutiken Miramar pÄ Drottninggatan, som funnits i Uppsala sedan 1976, har Àven de tagit sig igenom coronakrisen med nya försÀljningsmetoder.
â Vi fick tĂ€nka nytt med digitala modevisningar och hemleveranser. Vi började Ă€ven ta betalt via Swish sĂ„ att kunderna kunde ringa in till butiken och bestĂ€lla eller handla utanför. Vi fick stĂ€lla om helt och det var tufft, men stamkunderna har rĂ€ddat oss, sĂ€ger Miramars Ă€gare Jessica Andersson.
Ăven hos dem mĂ€rks det av en ökande försĂ€ljning under vĂ„ren och sommaren.
â Det började hĂ€nda saker i april och i takt med att vaccineringarna har kommit i gĂ„ng har vi fĂ„tt ett uppsving. Maj var en otroligt bra mĂ„nad för vĂ„r del, fortsĂ€tter Andersson.
Hur ser du pÄ framtiden?
â Jag tror det kommer fortsĂ€tta gĂ„ bra. Det Ă€r mĂ„nga fler som törs gĂ„ ut nu och restriktionerna har börjat slĂ€ppa med fler som Ă€r pĂ„ uteserveringarna och pĂ„ stan.
Har ni funderat pÄ e-handel?
â Ja det har vi, men det Ă€r mycket jobb med det. Nu har mĂ„nga hittat oss via vĂ„ra sociala medie-kanaler dĂ€r vi lĂ€gger ut plagg, och bestĂ€ller den vĂ€gen. Det har fungerat jĂ€ttebra.