De första veckorna pÄ det nya Äret brukar innebÀra ett högtryck pÄ gymmen. SÄ Àr det inte i Är. Coronarestriktioner och den nya pandemilagen som begrÀnsar antalet besökare pÄ bland annat trÀningsanlÀggningar gör att fÀrre fÄr plats, samtidigt som mÄnga avvaktar med sina besök.
Friskis & Svettis, som Àr den största aktören i Uppsala, mÀrker av en tydlig nedgÄng av antalet besökare. Under första veckan i januari var det 60 procent fÀrre som besökte nÄgon av deras anlÀggningar, jÀmfört med samma period förra Äret.
â Det Ă€r mĂ„nga som avvaktar just nu. Vid Ă„rsskiftet Ă€r det normalt mĂ„nga som bĂ„de förnyar sitt trĂ€ningskort och tecknar ett nytt. Ăven dĂ€r Ă€r det en nedgĂ„ng pĂ„ 60 procent jĂ€mfört med förra Ă„ret, sĂ€ger Helena Hovstadius, verksamhetschef hos Friskis & Svettis i Uppsala.
En undersökning som gjordes bland medlemmarna i början av november visar att en tredjedel har pausat sin trĂ€ning pĂ„ Friskis & Svettis under pandemin. Den största andelen gĂ€ller medlemmar över 60 Ă„r, samt den som normalt brukar trĂ€na dĂ€r 1â2 gĂ„nger i veckan.
NÀr pandemin slog till var Friskis & Svettis snabba med att sÀtta in ÄtgÀrder. Förutom förstÀrkta hygien- och stÀdrutiner begrÀnsades antalet besökare pÄ deras fem anlÀggningar i Uppsala och antalet grupp-pass glesades ut för att minska trÀngseln. Man har dock tvingats minska öppettiderna nÄgot för att sÀnka lönekostnaderna.
Hos gymkedjan Actic, med sex anlÀggningar i Uppsala, har antalet besökare nÀstan halverats sedan pandemilagen trÀdde i kraft.
â Vi har sedan lĂ€nge infört en rad Ă„tgĂ€rder för att göra trĂ€ningen hos oss sĂ„ sĂ€ker som möjligt, men visst pĂ„verkar Ă€ven de nya reglerna oss och vi anpassar verksamheten efter det. Ett normalt Ă„r brukar vi fĂ„ mĂ„nga nya medlemmar just under det första kvartalet och sĂ„ Ă€r inte fallet i Ă„r. SĂ„ det Ă€r ett stort tapp för oss, sĂ€ger Sofia Brandberg, marknadschef pĂ„ Actic.
NedgÄngen mÀrks Àven hos Puls & TrÀning som driver fyra gym i Uppsala. I deras fall handlar det hittills under pandemin om ett tapp i försÀljningen av mÄnadskort med cirka 20 procent. Puls & TrÀnings gymlokaler Àr ofta obemannade under stora delar av dagen, men hittills uppges begrÀnsningen av antalet personer pÄ gymmen ha fungerat. Hur mÄnga Àr markerat pÄ entrédörren.
â Vi har personal pĂ„ plats för att sĂ€kra att maxgrĂ€nsen inte överskrids pĂ„ alla tider dĂ„ risk för detta föreligger, skriver företagets vd Per Lehmann i ett mejl.
Hur orolig Àr du över er verksamhet med tanke pÄ pandemin?
â Det hĂ€r Ă€r en stor prövning för oss och det pĂ„verkar givetvis vĂ„r ekonomi, men vi kommer kunna fortsĂ€tta leverera ett bra erbjudande frĂ„n samtliga vĂ„ra gym.
Den gymkedja som tycks ha klarat sig bÀst ekonomiskt under pandemin, om man ska tro företagen sjÀlva, Àr Nordic Wellness som driver fem anlÀggningar i Uppsala. De tog redan kring jul höjd för vad som komma skulle i och med den nya pandemilagen.
â Det som hĂ€nde var faktiskt att vi kunde höja besöksantalet pĂ„ flera av vĂ„ra gym. Om det Ă€r fullt Ă€r det en ut och en in som gĂ€ller, sĂ€ger företagets vd Magnus Wilhelmsson.
Som flera andra gymföretag erbjuder Àven Nordic Wellness digitala gruppass som kan utföras i hemmiljö eller virtuellt pÄ uddare tider pÄ det lokala gymmet via en stor bildskÀrm.
â Det hĂ€r har mĂ„ngdubblats bland vĂ„ra medlemmar. Online-trĂ€ningen har kommit för att stanna, fortsĂ€tter Wilhelmsson.