Sämre företagarklimat i fem av sju kommuner

Älvkarleby kommun har länets bästa företagsklimat. Östhammar har det sämsta. Det visar Svenskt Näringslivs senaste enkät där företagare satt betygen.

Anna-Lena Holmström, regionchef Uppsala Svenskt Näringsliv, anser att Uppsala kommun inte kunnat leva upp till de förväntningar de skapat hos näringslivet.

Anna-Lena Holmström, regionchef Uppsala Svenskt Näringsliv, anser att Uppsala kommun inte kunnat leva upp till de förväntningar de skapat hos näringslivet.

Foto: Ernst Henry Photography

Ekonomi2021-05-25 21:00

På den sexgradiga skalan där betyget tre motsvarar godtagbart och fyra bra får Älvkarleby 3,8 i betyg, vilket är högsta betyget på företagarklimatet bland kommunerna i Uppsala län och 0,2 procentenheter högre än vid förra mätningen. Man är samtidigt tillsammans med Håbo kommun de enda kommunerna i länet där betyget förbättrats. Uppsala kommun får sämre betyg, 2,9, än vid förra undersökningen. Detsamma gäller Knivsta, Tierp, Östhammar, Heby och Enköping.

– En röd tråd för kommuner som får bra betyg och som får bättre betyg än tidigare är att de fokuserar på att förbättra företagsklimaten och har en bra balansgång mellan löften och verkstad. De gör det de säger att de ska göra och lovar inte mer än de kan hålla. Det skapar trovärdighet och tillit. När en kommun slår på stora trumman och talar om att man kommer att satsa stort på ett bättre företagsklimat skapas förväntningar och man får ögonen på sig. Infriar man inte de förväntningar man skapar får man tveklöst ett sämre betyg, det har drabbat Uppsala, säger Anna-Lena Holmström, regionchef för Svenskt Näringsliv, i ett pressmeddelande.

För Uppsala kommun, som siktar på att höja betyget och nå en plats bland de 50 kommunerna i topp i Svenskt Näringslivs ranking (plats 212 av 290 senast) är förstås det nya betyget, 2,9, en besvikelse. 

– Det är inte tillräckligt bra. Företagen är viktiga för Uppsalas utveckling och vi behöver ha ett bra företagsklimat. Kommunen gör stora insatser för att förbättra företagsklimatet och stötta företagen i Uppsala, inte minst under coronapandemin, och vi har en ny ambitiös handlingsplan för näringslivsutvecklingen som vi har politisk enighet om. Men helt uppenbart har vi inte gjort tillräckligt och vi har fortfarande flera områden som vi måste bli bättre på, inte minst tjänstepersoners och folkvaldas attityd till företagande, säger Mohamad Hassan (L), kommunstyrelsens första vice ordförande, i ett pressmeddelande från Uppsala kommun.

I undersökningen ställs bland annat frågor om hur respektive kommuns företag upplever kommunens service och bemötande, dialogen med kommunens beslutsfattare och kommunens upphandlingar. Undersökningen gjordes januari–mars i år och drygt 1 000 företagare deltog. Genomsnittsbetyget till landets kommuner låg på 3,4.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!