Sämre företagsklimat i länet – Tierp ser förbättring

Varje år mäter Svenskt Näringsliv företags erfarenheter kring att driva företag i sin kommun. Årets resultat visar på ökat missnöje bland företagen i Uppsala kommun.

Lars Ingeberg, näringslivschef vid Tierps kommun. Arkivbild

Lars Ingeberg, näringslivschef vid Tierps kommun. Arkivbild

Foto: Erik Leijonhufvud

Ekonomi2022-05-31 19:30

Enkäten mäter bland annat bemötande, dialog med kommunen och upphandlingar. Företagen i länet anser generellt ett försämrat företagsklimat. Endast Tierp kommun ser en förbättring från ifjol med en ökning från 3,22 till 3,29 på en sexgradig skala. Bäst betyg får Älvkarleby med 3,7 men ingen kommun når upp till betyget bra (4). Fyra kommuner backar - Enköping, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar. Uppsala får näst sämsta företagklimat i regionen med 2,8.

Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv, lyfter särskilt upphandlingar som något som leder till missnöje bland Uppsalas företag.

Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv vet att kommunen har vidtagit åtgärder för förbättringar i föreningsklimatet, bland annat genom att inrätta ett upphandlingsråd. Men hon menar att det ännu inte syns resultat av arbetet.
Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv vet att kommunen har vidtagit åtgärder för förbättringar i föreningsklimatet, bland annat genom att inrätta ett upphandlingsråd. Men hon menar att det ännu inte syns resultat av arbetet.

– Det har främst att göra med att det handlar om att göra affärer och det är något företagen själva är bra på. Därför blir många företag irriterade när det inte går rätt eller schysst till eller att man inte använder skattepengar på ett bra sätt.

Bland annat uppfattas kraven för upphandling ibland som oproportionerliga och fokuserar på pris över kvalitet. Det är även brist på uppföljning. Men framförallt riktar många företag kritik kring avtalstrohet.

– Det är lite si och så med att man faktiskt handlar från de företag man har avtal med. Det krävs striktare regelverk för att avtal faktiskt ska efterlevas.

En av mätvärdena som sticker ut för Uppsala län är dialogen mellan företag och kommunens beslutsfattare. På den punkten är betyget endast 2.45.

Har du någon uppfattning på vad företagen tycker det är som brister i dialogen?

– Man utbildar personal inom kommunen för att öka förståelsen för företagens villkor och det är bra. Men så länge man inte följer upp det med tydligt ledarskap i vardagen så blir det ingen positiv långtidsverkan. Upplevelsen från företagen är att det inte blir någon skillnad i bemötande eller förståelse för deras villkor.

I Tierps kommun har man däremot lyckats vända fjolårets negativa resultat och företagen upplever en förbättring.

– Vi försöker göra det enkelt för företagare och fokuserar även på vikten av ett bra företagsklimat med våra medarbetare. Vi arbetar tillsammans med representanter från näringslivet och genomför workshops med fokus på upphandling och bygglov och ställer frågor hur vi kan göra det bättre. Vi vill vara lyhörda, tydliga och ha rätt underlag. Till exempel utvärderar vi att vi inte sätter för höga eller felaktiga krav, säger Lars Ingeberg, näringslivschef på Tierp kommun.

Lars Ingeberg, näringslivschef vid Tierps kommun. Arkivbild
Lars Ingeberg, näringslivschef vid Tierps kommun. Arkivbild
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!