UNT fick pris i världens största medietävling

Upsala Nya Tidning och NTM-koncernens övriga tidningstitlar prisades under torsdagen i världens största medietävling. Detta för det mycket framgångsrika arbetet med att öka antalet digitala prenumeranter under 2020.

Kalle Sandhammar, chefredaktör, ansvarig utgivare och vd på Upsala Nya Tidning.

Kalle Sandhammar, chefredaktör, ansvarig utgivare och vd på Upsala Nya Tidning.

Foto: Cassandra Grönlund

Ekonomi2021-06-04 17:00

Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Tävlingen har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser från året som gått. I år deltog 644 bidrag från 212 nyhetsbolag i 37 länder. Vårt arbete med journalistiken och läsaraffären fick utmärkelsen ”Honourable mention” och en placering bland de sex främsta företagen i kategorin ”Bästa initiativ för att skaffa nya prenumeranter”. Förstapriset i den kategorin gick till den norska koncernen Amedia.

– Det är mycket hedrande att nämnas i det här sammanhanget, det är ju ändå en tävling mellan världens alla tidningar. Framför allt är det ett kvitto på att vi gör en lokal journalistik som våra läsare gillar, och det är ju det allt går ut på, säger Kalle Sandhammar, chefredaktör, ansvarig utgivare och vd på Upsala Nya Tidning.

Upsala Nya Tidning har under 2020 arbetat hårt med att vässa sitt journalistiska innehåll i de digitala kanalerna och ökade under året antalet digitala prenumeranter med 34,6 procent, vilket är den största ökningen bland NTM-koncernens tidningar.

Övriga svenska medier som vann priser INMA Global Media Awards är Göteborgs-Posten, Expressen, Bonnier news, DN/Tipster, TTELA, Stampen Lokala Medier och Aftonbladet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!