UNT trÀffar Knivstabon Marina Alvarez som passar pÄ att handla i Uppsala nÀr hon Äker hit för att trÀna. Sedan livsmedelspriserna ökade har Marina dragit in pÄ kött. Det köper hon endast om priset Àr nedsatt.
â Förut var det ofta som köttet var pĂ„ extrapris, nu Ă€r det betydligt mer sĂ€llan, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
â I dag var det faktiskt nedsatt, det förvĂ„nades jag över, skrattar hon.
Marina upplever att kampanjvarorna ofta Àr slut i butikerna, speciellt hemma i Knivsta dÀr butiken Àr mindre.
â Jag vet inte om folk hamstrar som i början av pandemin, eller om mĂ„nga bara storhandlar nu.
En annan person som handlar kampanjvaror Àr nyinflyttade studenten Ola Karrar. Med sin kÀrva studentinkomst har hon en mÄnadsbudget att förhÄlla sig till, dÀrför köper hon nÀstan enbart varor som Àr nedsatta i pris.
â Det hĂ€nder dock att kampanjvarorna Ă€r slut och dĂ„ mĂ„ste jag köpa den lite dyrare varianten, sĂ€ger hon.
Johannes Alsbo Àr pensionÀr och har hittills inte behövt Àndra pÄ sina konsumtionsvanor, Ätminstone inte av anledningen att livsmedelspriserna ökar i pris.
â Jag har handlat kampanjvaror sedan jag blev pensionĂ€r för nĂ„gra Ă„r sedan, det Ă€r ett sĂ€tt att kompensera pensionen, berĂ€ttar han.
Han har inte mÀrkt av att kampanjvanor gÄr Ät mer Àn vanligt. Det har inte kunden Philip Höglund heller gjort.
â Jag Ă€r dĂ€remot inte en storhandlare som letar efter kampanjvaror. Jag handlar det som jag alltid handlat, oavsett om det Ă€r billigare eller inte.