Uppsalaföretag ska expandera

E-handelsbolaget Tie Room har inte slagit knut på sig själva för att nå framgång. Tvärtom har parollen varit att växa sakta men säkert. Nu väntar tioårsjubileum och intåg på ännu en ny marknad.

Foto: Staffan Claesson

Ekonomi2017-09-05 07:31

Slipsen har över hundra år på nacken, om uttrycket tillåts, och har gått igenom olika faser av popularitet och klädkrav. För Niklas Andersson och Louise Ferlin började det med en leverans med fyra lastpallar som de kånkade upp till lägenheten på tredje våningen i Gränby.

– Ett av rummen var fullsmockat med slipsar, vardagsrummet fick bli fotostudio och så gjorde vi om köket till kontor, berättar Niklas Andersson, som iförd slips i mörkblå nyanser tar emot tillsammans med Louise Ferlin och brodern Christian Andersson på kontoret i Gamla Uppsala.

Viktigast i början var att ha ett bra sortiment för att komma i gång lite snabbare, så lägenheten belånades och runt 200 mönster fanns redan vid starten. Niklas jobbade natt och körde lastbil, men gick ned på halvtid för att sedan satsa helt på näthandeln. Niklas bror Christian var den som hjälpte till med det tekniska för hemsidan.

– Jag jobbade inom spelindustrin då och gjorde det här vid sidan av till en början, men sedan hoppade jag också på på heltid. Det var full rulle. Vi hade ingen fast lön eller något, utan ”nu kör vi bara”, säger han.

Niklas hustru Louise började på heltid för två år sedan. Men fler nära och kära är inblandade, föräldrar kommer in och hjälper till med packandet och att sy och laga.

Tie Rooms omsättning har ökat varje år sedan starten. 2016 omsatte bolaget 8,1 miljoner kronor.

–  Vi har växt sakta men säkert och med eget kapital, ingen stress. Vi gör rätt saker och i lugn takt, då blir det bra. Vi hittar hela tiden effektiviseringar både i logistik och för produkter och paketering, säger Christian.

När 2017 går mot sitt slut väntas en rejäl ökning. Mycket på grund av en lyckad satsning mot bröllop.

– Bröllopssäongen är en av våra bästa säsonger. Då säljer vi ofta flera slipsar på samma gång, säger Louise Ferlin.

– Då ska grabbgänget ha samma slips, fyller Christian i.

Sverige är inte Tie Rooms enda marknad, och inte heller den största.

– Cirka 80 procent av försäljningen går utomlands. England är största marknaden, sedan kommer Tyskland, Sverige och resten av de nordiska länderna, säger Christian.

– Vi ville pröva utanför Sverige och lade upp en engelsk sajt 2010 för att se vad som hände. Det tog skruv ganska omgående, vi har lyckats magiskt bra där. Och där har vi växt organiskt och knappt spenderat en krona i marknadsföring.

Nyckeln till framgången är bland annat effektiv sökordsoptimering. Hälften av trafiken till Tie Room kommer Google, dels från vanliga sökningar, dels via Adwords (Googles annonssystem).

Andra marknadsföringskanaler är sociala medier, som man har börjat satsa på mer aktivt de senaste två åren, och nyhetsbrevet med cirka 30 000 mottagare.

Slipsens modegrad skiftar, och på senare tid har formella klädkoder på arbetsplatser lättats. Det finns dock mottrender, till exempel på Instagram där en del unga anammat gentlemannastilen med fina kostymer och klassiska accessoarer.

– Plus att vi säljer mycket bröstnäsdukar. En del har lossat på slipsen, men näsdukar har kommit starkt i stället, säger Niklas.

– Nu kan man ha T-shirt med kavaj och bröstnäsduk, flikar Louise in.

Något mer förvånande är att flugor är så pass populära. Särskilt i Tyskland och England. I Sverige är förhållandet slipsar och flugor 60–40 eller 65–35 uppskattar Niklas.

– Tyskarna vill att de ska vara förknutna medan det är tvärtom i England.

En annan breddning som gjorts är mot ett mer premiumbetonat segment. Därför har en fabrik i Italien engagerats utöver de tre kinesiska som man samarbetar med.

– En del vill ha det klassiskt, en riktig italiensk slips, säger Christian.

– Och vissa kunder vill inte ha 250-kronosslipsar, så är det bara, menar Niklas.

Tie Room säljer bara egna märket Notch. En del av mönstren designar de själva, utöver de som fabrikernas designers tar fram. Man lagerför 500–600 mönster, de som går dåligt tas inte in igen och vice versa. Och det är mycket jobb när det kommer nya leveranser. Tar de in 50 nya mönster ska det tas 14 bildvarianter för varje produktkategori. Men så stundar nu också anställning av en fotograf. Redigeringen av bilderna, som är mycket tidsödande, är outsourcad.

Krävande är också kundtjänstarbetet. Mest resurser kräver tyskarna, som kommer upp i närmare 25 procent när det gäller returer jämfört med 3–4 för Norge och Finland.

– Det är totalt olika kulturer på marknaderna, säger Christian.

Nu väntar alltså tioårsjubileum nästa år. Och snart går man in på ännu en marknad, lämpligen den där slipsen (eller kravatten) sägs ha sitt ursprung – Frankrike.

Slipsen Tie Room

Tros härstamma från kravatten. Under trettioåriga kriget bar kroatiska ryttare ett slags halsdukar runt halsen. Fransmännen var mycket imponerade, därav ordet cravate som betyder kroat, och kravatten populariserades. Slipsen, från tyskans schlips, var en långsmal utveckling som började förekomma på 1890-talet. På 1920-talet slog den igenom ordentligt och började bäras av den framväxande tjänstemannaskaran.

Källa: Tie Room, NE, Wikipedia

E-handelsbolag, registrerades 2007, men verksamheten tog fart först 2008.

Har sex heltidsanställda samt flera visstids- och frilansarbetare.

Omsatte 6 miljoner kronor 2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!