Uppsalaföretag ska sälja fyrhjulingar för 100 miljoner

Uppsalaföretaget Dealy Sweden är ny generalagent för fordonsjätten Segways fyrhjulingar i Sverige. Målet är sälja 2 000 om året.

Uppsalaföretaget Dealy Sweden är ny generalagent för fordonsjätten Segways fyrhjulingar i Sverige. "Det är jättestort för oss", säger vd Lars Harlin.

Uppsalaföretaget Dealy Sweden är ny generalagent för fordonsjätten Segways fyrhjulingar i Sverige. "Det är jättestort för oss", säger vd Lars Harlin.

Foto: Dealy/Pressbilder

Ekonomi2021-01-13 19:30

Dealy Sweden, som är en del av Olle Olsson-bolagen, säljer i dag allt från mopedbilar och fyrhjulingar till promenadskotrar och har haft en stark tillväxt. För fem år sedan omsatte Dealy blott 75 miljoner kronor. Under 2019 landade omsättningen på 189 miljoner. Med den nya Segwayagenturen är planen att växa ytterligare – och det rejält.

– Vi räknar med att öka vår omsättning med 100 miljoner kronor med det här nya avtalet. Vi kommer att sköta all distribution och försäljning i Sverige samt lagerhållning och teknisk support, säger Dealys vd Lars Harlin.

Är marknaden för fyrhjulingar så stor i Sverige?

– Det är en förhållandevis stor kategori i Sverige om man jämför med andra länder. Den totala marknaden i Sverige är 10 000 sålda fyrhjulingar om året. Vi hoppas sälja 2 000 Segway-fyrhjulingar per år.

undefined
Segway har ett flertal olika fyrhjulingsmodeller, där de flesta är hybrider. Detta är en så kallad SSV, som är ett tvåsitsigt buggyliknande terrängfordon.

Segway har tagit fram fyrhjulingar som är hybrider, det vill säga att de både kan drivas på el och bensin. De är först i världen med den tekniken, enligt Dealy. Uppsalaföretaget börjar som ensam aktör sälja dem i vår på den svenska marknaden via ett flertal återförsäljare.

– Vi har i dag över hundra butiker kontrakterade som säljer våra befintliga fyrhjulingar, och som även kommer att erbjudas Segway-utbudet, säger Lars Harlin.

Seqway är tidigare kanske mest kända för sina självbalanserade så kallade ståhjulingar som lanserades i början av 2000-talet. De fordonen tillverkas dock inte längre av den nya kinesiska ägaren.

Karta: Dealy Sweden AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!