Samtidigt finns hos Konsumentverket en rad anmälningar mot företaget om aggressiv och vilseledande marknadsföring.
Under sommaren har en snårig härva i pensionsförvaltarbranschen nystats upp i flera medier. Ekobrottsmyndigheten utreder nu om tusentals kunder har fått sina pensionsbesparingar flyttade mellan två fonder av pensionsrådgivaren Strategi Placering, utan kundernas medgivande. I flera medier har kunder berättat om hur deras pengar flyttats utan att deras godkännande.
Nu visar det sig att ett Uppsalaföretag står i centrum av härvan. Uppgifter som UNT begärt ut från Pensionsmyndigheten visar att de nästan 21 000 fondbyten som nu utreds har gjorts från en och samma dator, en dator som finns registrerad hos Uppsalaföretaget Astartes AB, med kontor på Smedsgränd i city. Över 2 miljarder kronor har gått från en fond till en annan genom Uppsalaföretaget Astartes dator.
Astartes är ett call centerföretag som också fungerar som rådgivaren Strategi Placerings kundtjänst. När UNT under fredagsförmiddagen besöker kontoret på Smedsgränd 3 är känslan ”business as usual”. En grupp ungdomar sitter vi datorer med headseten på och talar i telefon. Den ansvariga på platsen uppger att hon är nyss hemkommen från sin semester och inte vet något om händelseutvecklingen runt Strategi Placering eller att företaget hon arbetar för genom Astartes är polisanmält.
Unt hänvisas senare till den pressansvarige och ombeds gå in på hemsidan för att hitta telefonnummer och mejladress. Men någon hemsida finns inte. Telefonnumret till Astartes är också avstängt.
I Astartes styrelse är en person med skulder och en rad betalningsanmärkningar enda ordinarie ledamot. Personen är även ledamot i bolaget Positiv Pension, ett bolag som försatts i konkurs den 13 augusti, och det bolag där historien om de flyttade pensionsbesparingarna börjar. Det var från Positiv Pension som Strategi Placering köpte hela kundstocken. Därefter inleddes flytten av kundernas pengar från en fond till en annan.
Enligt Pensionsmyndigheten har massflyttar av kunder mellan fonder inte varit ovanliga. Men sedan något år har man infört bestämmelser som ska göra massflyttar svårare att genomföra. Det är dock inte självklart att något behöver vara formellt fel. Strategi Placering kan ha fått den nödvändiga personliga pinkoden från kunderna via Positiv Pension.
– Det frågan gäller är om kunderna har lämnat sitt medgivande till flytten. Jag har förstått att det finns medieuppgifter om att kunder anser att de inte har sagt ja till det, säger Yassin Elgadmioui på Pensionsmyndigheten.
Strategi Placerings skriver på sin hemsida att man anser att polisanmälan är ogrundad och att man under sommaren kontaktat samtliga 26 000 kunder som berörs av övertagandet av Positiv Pension.
Men att alla kunder gett godkännande låter osannolikt. Det menar i alla fall Erik Lidén som gjort polisanmälan. Han är vd på fonden som förlorat kunderna.
- Det låter i praktiken omöjligt att kontakta så många under så kort tid och få allas godkännande, säger han.
Hos Konsumentverket finns dessutom en rad anmälningar om Strategi Placerings marknadsföring via telefon och ett tillsynärende pågår. Kunder säger sig bland annat ha fått fakturor hemskickade utan att avtal har ingåtts, eller ha utsatts för aggressiv påtryckning över telefon. Strategi Placering nekar i två skrivelser till att man brutit mot några lagar eller regler.