– Alla har ett ansvar i dessa tider och vi vill göra samhällsnytta. Många kan ha behov av våra tjänster när det handlar om att minska risken för smittspridning eller att avlasta vården, säger Lenita Jansson-Herlitz, marknadschef på Svensk e-identitet.
Uppsalaföretaget levererar bland annat samhällskritiska inloggningstjänster till ett flertal svenska kommuner och privata aktörer och agerar även ombud till vårdgivare för deras HSA- och SITHS-hantering. I tider när mycket måste skötas på distans, samtidigt som vården befinner sig i ett ansträngt läge anser man kunna göra insatser.
– HSA- och SITHS-hanteringen innebär bland annat att vårdpersonal ska ha rätt behörighet till patientsystem. Det krävs mycket administration för att sköta hanteringen. Vi sköter det här åt flera vårdgivare i dag som ombud, men kan säkert avlasta vården ännu mer i dessa tider, säger Lenita Jansson-Herlitz.
– Vi kan även erbjuda tjänster där det vid till exempel möten på distans krävs att man kan verifiera sig genom e-legitimering.
Hur snabbt kan ni leverera era tjänster?
– Det beror på vilken tjänst det handlar om, men i vissa fall på en dag, säger Lenita Jansson-Herlitz.
Svensk e-identitet grundades i Uppsala för cirka tio år sedan och har i dag ett 40-tal anställda i Uppsala och i Göteborg. Merparten arbetar på huvudkontoret i Uppsala.
Bakom uppropet #vitecherupp står IT&Telekomföretagen inom arbetsgivarorganisationen Almega.