"Betala eller gå i konkurs"

Landstingets ekonomiska problem med Medpro Clinic Bålsta Vårdcentral AB fortsätter.

Enköping2012-06-08 10:04

 Betalning av alla skulder på sammanlagt 18 miljoner kronor inom tio dagar eller en tydlig plan för när full betalning ska ske, är det senaste kravet på bolaget från landstingets sida.
– Om vi inte får full betalning eller en dokumentation på hur bolaget ska fullgöra sina ekonomiska plikter återstår att begära det i konkurs, säger Jens Larsson, chefsjurist vid Uppsala läns landsting, och den som handlägger ärendet vid landstingsstaben.
Samtidigt har beslut också tagits om att stoppa utbetalningar av vårdersättningar till Medpro Clinic. Tidigare i veckan skulle drygt två miljoner kronor ha betalats ut till bolaget.

När landstinget i Uppsala län beslutade anta Medpro Clinics anbud på 20 miljoner kronor för Bålsta Vårdcentral, visade det sig att bolaget inte kunde betala. Därför ingicks ett avtal om att köpet skulle få göras på avbetalning. En miljon kronor skulle dras från vårdersättningarna varje månad tills köpesumman var erlagd.
Men utöver det som återstår att betala av köpeskillingen är Medpro Clinic också skyldig drygt två miljoner kronor för obetalda hyror, skulder som lett till betalningsförelägganden hos Kronofogden. Därtill kommer obetalda fakturor för ytterligare hyror, för olika tjänster som landstinget tillhandahållit och räntor på obetalda räkningar.
Problemen med Medpro Clinic har pågått under en längre tid, och förhandlingar har förts mellan landstinget och ägaren av det danska moderbolaget Medpro Clinic Aps sedan i mars i år om olika delar av fakturering och avtal.

Den politiska oppositionen i landstinget har varit mycket kritisk till hur den borgerliga alliansen har hanterat ärendet, men finanslandstingsrådet Erik Weiman (M) har vid flera tillfällen sagt till UNT att det viktiga är att Bålstas invånare är nöjda med den vård de får vid Medpro Clinics vårdcentral, och att bolaget också efterhand fullföljt sina ekonomiska skyldigheter. I övrigt har Weiman hänvisat till att ekonomisk uppföljning hanteras av tjänstemännen på samma sätt för Medpro Clinic som för andra kunder och vårdgivare.
Men nu har handläggande tjänsteman Jens Larsson alltså tröttnat på att förhandlingarna inte lett till några resultat.
– Förhandlingarna har hela tiden rört sig i rätt riktning, men vi vill ha fart och tydlighet i den fortsatta hanteringen, och målsättningen från båda parter har varit att allt ska vara klart före sommaren, säger Jens Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om