Enköpingsbo fick rätt om UL-kort
Sören Andersson valde att betala sitt UL-årskort månadsvis via autogiro, men efter några månader höjdes beloppet. Fel, anser Allmänna reklamationsnämnden. Nu kan UL bli tvungna att betala tillbaka pengar till nära 2000 resenärer.
Sören Andersson betalade sitt UL-årskort via autogiro. Men plötsligt höjde UL beloppet. - Jag blev förbaskad. Det är som om man plockat på sig en vara med en prislapp i affären och sedan kommer till kassan och får veta att ett helt annat pris gäller.
Foto: Lotta Lille
- Jag blev förbaskad. På kortet står det att det kostar 8 400 kronor och är giltigt till och med 2009-01-01, säger Sören Andersson.
Han kontaktade Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med ett krav på att slippa betala de extra 800 kronorna. UL hävdar i sin tur att de reserverat sig för prishöjning av autogirobetalningar i efterhand.
- Vi tycker att vi varit tydliga med vad som gäller. Det står på ansökningsblanketten. Har man autogiro kan man få en höjd avgift vid en prishöjning, säger UL:s försäljningschef Nikodemus Kyhlen.
Men ARN anser att avtalsvillkoren är oklara och ger därför Sören Andersson rätt. Nämnden rekommenderar nu att UL avskriver sin fordran och betalar tillbaka de extra pengarna som Sören Andersson betalat in.
- Det känns väldigt bra. Inte bara för pengarnas skull, utan framför allt för att jag anser att de betett sig fel. Självklart har UL rätt att höja priset men jag anser att det ursprungliga priset ska gälla under kortets giltighetsperiod, säger han.
UL ska nu se över vad det innebär för bolaget. Drygt 2 000 personer har ett autogiroavtal med UL i dag. Enligt Nikodemus Kyhlen har majoriteten av dessa avtal slutits innan prishöjningen.
- Jag kan inte säga nu exakt hur många det är. Vi måste se över det. I så fall kan det naturligtvis handla om en del pengar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!