Frösvitunneln firades med skumpa

Nu har Frösvitunneln, som är en del av motorvägsbygget förbi Enköping, verkligen blivit en tunnel. Kl 11 på onsdagsförmiddagen kom genombrottet som innebar att tunneljobbarna kunde se ljuset på andra sidan av den 220 meter långa tunneln.

Foto: Rolf Hamilton

Enköping2009-08-12 15:26
Onsdagens genomslag kom i det norra röret, mot Västerås. I nästa vecka räknar arbetsledningen att genomslaget i den södra delen mot Enköping ska komma. Därefter återgår man till arbetet med Ullbro-tunneln. Det arbetet fick skjutas upp när man arbetat sig fram 155 av de totalt 165 meter som den tunneln ska bli, sedan man tvingats korta den med drygt 40 meter på grund av att bergtäckningen var besvärligare än man förväntat.

Projektledare Per Ahlenius, byggledaren Jimmy Magnusson och Peabs representant Tage Pettersson samt Hans Persson, ansvarig för underleverantören Veidekke skålade i champagne, givetvis alkoholfri sådan, tillsammans med arbetarna när de klev över massorna i tunneln till den norra sidan.
- Nu löper motorvägsbygget helt enligt tidsplan, berättar Per Ahlenius. Det enda störningsmomentet är just Ullbrotunneln och det hänger på arbetet med den om invigningen ska kunna ske som beräknat i september-oktober 2010.
- Arbetet med Frösvitunneln har gått betydligt enklare. Det påbörjade vi i februari i år.
Mitt i tunneln kommer också att finnas en räddningstunnel, vilket krävs eftersom tunneln är mer än 200 meter lång.
Totalt har 15 personer arbetat med tunnelbygget, varav en tredjedel ägnat sig åt sprängning och borrning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om