Kunderna mer nöjda än tidigare

Socialförvaltningen får ett gott betyg av kunderna i den senaste brukarenkäten.

SKL:s brukarenkät ger gott betyg åt socialförvaltningen i Enköping.

SKL:s brukarenkät ger gott betyg åt socialförvaltningen i Enköping.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2018-12-14 15:00

De personer som får hjälp med insatser från socialnämnden är mer nöjda med bemötandet från förvaltningen än tidigare. Det visar den årliga brukarenkäten som redovisades vid socialnämndens senaste sammanträde.

För att få reda på hur kunderna upplever kontakten med förvaltningen görs en enkätundersökning varje år bland berörda kunder. I årets undersökning har 703 personer (92 procent) besvarat enkäten. Det är en kraftig ökning jämfört med året före då 289 personer svarade.

– Det är en hög svarsfrekvens och vi är väldigt glada över att förvaltningen ansträngt sig så för att få fler att svara, det känns väldigt positivt, säger Solweig Eklund (S), ordförande i socialnämnden.

Resultatet visar att andelen positiva svar är högt, sett till hela förvaltningens verksamhet. Bland annat anser 96 procent av kunderna att informationen från socialsekreterarna är lätt att förstå och att socialsekreterarna visar förståelse för deras situation.

Kundens möjlighet att påverka vilken typ av hjälp den får har ökat, tidigare låg den på 74 procent men har stigit till 81 procent. Även upplevelsen av en positiv förändring i kundens situation efter kontakt med socialtjänsten har ökat, från 78 till 82 procent.

Skillnaden mellan kvinnor och män är liten, andelen positiva svar ligger i flertalet frågor på mellan 95 och 97 procent.

– Det är ett gott resultat och svårt att bli bättre och vi är stolta över att vi har så engagerade medarbetare. Nu tar vi vidare resultatet i förvaltningens utvecklingsarbete inom de olika teamen, säger Solweig Eklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om