Postslarvet upprör: "LÄter helt horribelt"

Domen frÄn en skara Enköpingsbor mot PostNord Àr hÄrd: Slarvig posthantering och usel service.

UpplÄst.TillfÀllet gör tjuven. SÄ hÀr har postfacket lÀmnats mÄnga gÄnger.

UpplÄst.TillfÀllet gör tjuven. SÄ hÀr har postfacket lÀmnats mÄnga gÄnger.

Foto: Tuija VirmelÀ

Enköping2017-07-31 09:49

Tuija VirmelÀ kliver in i trapphuset pÄ DuvhöksgrÀnd. Boxen, dÀr brevbÀrare lÀmnar post och paket, stÄr vidöppen.

– Inte nu igen, suckar hon.

Oron ligger i stöldrisken – inte minst eftersom medicinen hon fĂ„r hemskickad kan hamna hos barn. Flera Enköpingsbor delar erfarenheten.

Linda Eriksson, till exempel, berÀttar att hennes postbox varit olÄst flera gÄnger, med hennes rÀkningar och sjukhuspapper öppet för vem som helst att ta. Nu litar hon inte lÀngre pÄ posten.

– Jag har bett sjukhuset ringa mig i stĂ€llet nĂ€r jag ska dit. Det Ă€r sĂ„ pass viktigt att jag inte kan missa ett besök, sĂ€ger hon.

Den allmÀnna uppfattningen hos dem EP talar med Àr att PostNords brevbÀrare inte tar sina uppgifter pÄ allvar. Madeleine Brevik tycker sÄ. En gÄng sprang hon ikapp den brevbÀrare som struntade i att lÄsa boxen.

– Han ansĂ„g att det inte behövdes eftersom ytterporten lĂ„ser sig sjĂ€lv.

PĂ„ posten – i ett skadat paket – har Madeleine bland annat fĂ„tt hem privata uppgifter och provrör frĂ„n sin doktor.

– LĂ€karen var ju inte speciellt nöjd, sĂ€ger hon.

Ilskan blir extra stor nĂ€r det inte hjĂ€lper att sĂ€ga till: ”Vi Ă€r inte de enda som kan ha glömt lĂ„sa”, Ă€r ofta svaret.

– Man kĂ€nner att det inte Ă€r nĂ„gon idĂ© att ringa PostNord, sĂ€ger Madeleine.

Och det Ă€r ofta dĂ€r kunden fastnar, i en till synes oĂ€ndlig rundgĂ„ng av upprepade undanflykter. Men Tuija VirmelĂ€, hon orkar – och tampas Ă„r efter Ă„r med PostNord.

EP har sett hennes mejlvÀxlingar med bolaget. I det senaste Àrendet spekulerar PostNord att det Àr konkurrenten Bring som missat att lÄsa facket. Bring sjÀlva sa dock att de inte hade levererat till hennes adress den dagen, vilket Tuija pÄpekade för PostNord.

RundgĂ„ngen fortsatte Ă€ndĂ„: ”Vi vet inte med sĂ€kerhet att boxen inte lĂ„sts av oss eftersom ingen sett hĂ€ndelsen”. KlagomĂ„let skickades vidare till berörd postchef, men Tuija undrar hur mĂ„nga gĂ„nger det ska behövas.

SĂ„ ser det ut. Ärende efter Ă€rende. Mejl efter telefonsamtal – samma upprepade svar och ingen förbĂ€ttring i sikte.

Anne Jiremar, kommunikatör pÄ PostNord, medger att det Àr en svÄr situation.

– Det Ă€r inte lĂ€tt, man vet inte vem som delar ut posten, vem som var dĂ€r sist. JĂ€ttesvĂ„rt att vara brevmottagare pĂ„ det viset.

– SĂ„ Ă€r det i dag och visst Ă€r det kunden som kommer i klĂ€m, tyvĂ€rr.

Vidare förklarar hon att klagomÄl i första hand hanteras internt.

– Om en brevbĂ€rare slarvat sĂ„ kanske chefen pratar med den personen, men vi har varit dĂ„liga pĂ„ att Ă„terkoppla till kunden.

Trots det kÀnner varken hon, eller den postchef i Enköping hon pratat med, igen sig i beskrivningen kring problemet med olÄsta postboxar.

– För oss Ă€r det fullstĂ€ndigt frĂ€mmande att detta skulle vara ett sĂ„ pass stort problem, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Det lĂ„ter helt horribelt.

Orsakerna att postskÄp lÀmnas öppna kan vara flera. Jiremar nÀmner vikarier som inte förstÄtt sina uppgifter, men pÄpekar ocksÄ att om skÄp blir trasiga sÄ ska fastighetsÀgaren reparera dem. Och vissa skÄpmodeller blir lÄsta bara de smÀlls igen, andra inte.

– SĂ„ om brevbĂ€raren har brĂ„ttom, trycker till och tror den Ă€r lĂ„st, och springer dĂ€rifrĂ„n – dĂ„ stĂ„r det ju öppet, sĂ€ger hon.

Ett problem ni har?

– Klart det Ă€r ett problem om de kĂ€nner sig för stressade för att göra ett bra jobb.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!