Under sommaren är det ett stort trafikflöde längs vägarna, bland annat på E18. Mindre incidenter kan då få stora konsekvenser, som den punktering på en bil i Ullundatunneln på måndagen som ledde till två köolyckor där flera personer skadades allvarligt

Läs mer: Flera fordon i trafikolycka på E18

– På en plats där det är svårt att komma undan, som i en tunnel, blir det lätt kökrockar. Man måste hålla avståndet och sänka hastigheterna, säger Jonas Rickeborn vid polisen i Enköping/Håbo.

Artikelbild

| ”Det är andra typer av olyckor på sommaren mot vintern och ofta är de värre då det går fortare” säger Oskar Westerholm och Martin Eriksson.

E18 mellan Västerås och Stockholm är en rak och fin väg, vilket kan leda till för höga hastigheter och bristande uppmärksamhet.

– Det är lätt att hamna i ett tillstånd där man blir trött. Sen ställer även solen till problem längs vägen, på morgnarna står den lågt i öster och på kvällen lågt i väster och kan vara bländande, säger Jonas Rickeborn.

Några som ser konsekvenserna av trafikanternas framfart längs vägarna är bilbärgarna. Martin Eriksson vid Falck Bilbärgning och Oskar Westerholm vid Westerholm Bärgning ser hur stress, höga hastigheter och bristande respekt för andra i trafiken ökat markant de senaste åren.

– Folk blir ofta jätteirriterade när vi jobbar på vägen. De tycker att vi förstört deras dag för att de får vänta, säger Martin Eriksson.

Artikelbild

| Oskar Westerholm visar skyddsbilen, eller TMA-bilen som den egentligen heter, som har påkörningsskydd baktill vilka fälls ned när bilen ställs upp för att skydda dem som arbetar på vägen. Vid en påkörning trycks blocken ihop.

De arbetar bland annat i Stockholmsområdet och Uppland, ett av de mest utsatta områdena i landet ur trafiksynpunkt.

– Det är stora trafikströmningar här, med mycket bilister. E18, riksväg 55 och 70 är utsatta vägar, säger Martin.

Artikelbild

| Bilbärgning längs vägarna är ett riskfyllt arbete men Martin Eriksson tycker det känns bra att kunna hjäpa andr människor.

Och hastigheterna ökar när bilisterna lämnar stan. Från Bålsta och västerut går det allt fortare på vägen.

– Vi jobbar i en livsfarlig miljö. Vi har alltid skyddsbilar, TMA-bilar, när vi jobbar längs motorvägen eller riksvägarna men trafikanterna visar noll respekt för oss, säger Oskar Westerholm.

Artikelbild

| ”Höga hastigheter och dålig uppmärksamhet i trafiken är vanligt. Vi kan ha flera bilar uppställda längs vägen men folk struntar i det” säger bilbärgarna Martin Eriksson och Oskar Westerholm.

De kan ge otaliga exempel på trafikanter som beter sig oförklarligt illa, oftast på grund av stress.

– Vi bärgade en bil utanför Hummelsta nyligen. Då körde en bilist i diket för att försöka komma förbi oss trots att vägen var totalt avstängd. En person gick ur bilen och bad oss att flytta på skyddsbilen så han kunde komma fram för han hade bråttom, säger Oskar.

Artikelbild

| Bärgarna är en utsatt yrkesgrupp och Oskar Westerholm och Martin Eriksson märker tydligt hur stressen och bristande respekt ökar i trafiken.

Att ta sig fram till en olycka med långa bilköer är inte alltid lätt för bärgarna. Om någon bilist flyttar sig för att släppa fram dem kör andra bilister fram för att få en bättre plats.

– I Tyskland är det lag på att man måste lämna mittsektionen mellan bilraderna fri för räddningstjänsten. Det ingår i körkortsutbildningen och är ett gott exempel, säger Martin.

Många av sommarens olyckor menar de är onödiga. Det handlar om dålig uppmärksamhet och bristande respekt hos förarna.

– Man tjänar några sekunder på att vara vårdslös i trafiken. När vi jobbar vill jag att folk ska köra som om det vore deras barn som står på vägen, säger Oskar.

Det är ett riskfyllt arbete de har, men viktigt.

– Jag kan inte tänka mej något annat jobb. Man hjälper människor och gör något som känns bra i kropp och själ, säger Martin Eriksson.