UKK vimlade under onsdagen av förväntansfulla företagare som ville lära sig mer om hur man växer internationellt.

– Länets stora företag går som tåget i dag och har ökat sin export mycket, medan de mindre och medelstora företagen i länet ligger under snittet i landet vad det gäller internationalisering, säger Bengt-Åke Ljudén, vd för Almi i Uppsala som arrangerade dagen med sina partners från det regionala exportcentret samt flera lokala medfinansiärer.

En av talarna under dagen var Thomas Ek, grundare av OBH Nordica. 2003 gick de från att vara ett svenskt företag till att bli ett storföretag i fyra nordiska länder.

Artikelbild

| Gustav Nordlindh, vd och Emilia Maric, operativ chef på Royal streaming AB.

Ett av Thomas Eks många tips var att först lära sig hemmamarknaden där man känner till spelreglerna och kunderna, innan man ger sig ut i världen.

– Marknaderna är stora därute, men det innebär också att en felsatsning kan erodera ett företag. Utanför de nordiska länderna valde vi att låta lokala företag ta hand om våra produkter. De tog investering, risker och vinster medan vi tog royalty, säger Thomas Ek.

På scenen intervjuades också företrädare för företag från länet som tagit sig in på den internationella marknaden.

Lottis Sparrman och Anna Eklund, kläddesigners samt grundare av House of Lola, berättade bland annat varför de valde att lägga sin produktion i Portugal.

Artikelbild

| Europa kommer att bli ett ställe dit man åker för att turista, förutspådde Anders Borg.

– Vår produktion blev dyrare där än om vi hade lagt den i Asien, men det är viktigt för oss att vara nära så att vi kan ha kontroll över produktionen.

House of Lola har nyligen även etablerat sig i Finland.

Artikelbild

– Det kostar att ta sig till en ny marknad. Man måste även ta tid och engagemang för att lära känna kunderna i det nya landet, säger Lottis Sparrman och Anna Eklund.

Anders Gripemo, vd på Jerol från Tierp, varnade för att företaget kan bli splittrat då förslagen blir fler och företaget växer. Deras företag valde att koncentrera det mesta på kompositstolpar som används till elnät. Genom att ta emot rådgivning och finansiell hjälp har Jerol vuxit till att omfatta både Norden och delar av Europa.

Artikelbild

– Vi har också haft en enorm fördel av att dela erfarenheter och kunskap med andra företag under tiden vi vuxit, säger Anders Gripemo.

Gustav Nordlindh, vd på Royal Streaming som tar fram musik till butiker, hotell och andra offentliga lokaler, berättade om deras resa att utöka i Asien.

– Vi är delvis beroende av att finnas i butiker, därför har vi sökt oss utomlands. I Asien talas det inte alls om någon butiksdöd, säger Gustav Nordlindh.

På tio månader har de nu nått break-even för sitt kontor i Bangkok.

– Det bubblar av tillväxt i Asien. Vi såg ett stort behov av våra tjänster där. Och vi tror att vi inom några år kommer bli tre till fyra gånger större i Asien än vi är i Europa i dag, säger Gustav Nordlindh som tycker att exportdagen är ett bra och viktigt initiativ för Uppsalaregionen.

Under dagen fanns det också chans till rådgivning och finansiell support för deltagande företag. I en del av lokalerna fanns speciella hörnor för dem som var intresserade av att exportera till Asien, Europa eller USA.

Förmiddagen avslutades med en aktivitet där åhörarna deltog genom att svara på frågor i sin mobil.

Frågorna handlade bland annat om vad som behövs för att företagandet i länet ska bli mer internationaliserat.

Många av åhörarna var överens om att läget nära Arlanda och hög kompetens är två fördelar som finns i dag. Samtidigt svarade flera att en förbättrad infrastruktur inklusive fler bostäder och mer kompetens/arbetskraft behövs.

– Det är viktigt att inte ta fördelarna för givet. Arlanda är en fördel, men flygets miljöproblem måste vi lösa. Att sluta resa är inte ett gångbart alternativ, tyckte Håkan Tribell, från Handelskammaren.

En annan aspekt på hur länet ska bli mer attraktivt för internationella företag var att tillsammans göra varumärket Uppsala mer känt.

– Vi måste hjälpas åt att bygga varumärket Uppsala så att pengar och kompetens kommer hit, säger Johan Rosén, näringslivsstrateg på Uppsala kommun.

Under eftermiddagen hölls programmet helt på engelska. Huvudtalare var förre finansministern Anders Borg, Lena Sellgren chefsekonom på Business Sweden och Sofie Lindblom tidigare internationell innovationschef på Spotify.

Anders Borg fokuserade på de enorma effekterna av globaliseringen och digitaliseringen i världen, en utveckling som han menar kommer att göra att Europa tappar mark gentemot USA och Asien.

– Europa kommer att bli ett ställe dit man åker för att turista, förutspådde han.

Men den tidigare finansministern, som i dag bland annat jobbar som rådgivare för investmentbolaget Kinnevik, var inte bara pessimistisk utan pratade också om enorma möjligheter i en föränderlig värld.

– En stor möjlighet i till exempel Uppsalaregionen är att skapa kluster mellan investerare, företag, lokala myndigheter, universitet och motsvarande aktörer och investerare i Stockholm, sade Anders Borg och påpekade att Stockholm i bästa fall är mindre än en timme bort.

Liksom på förmiddagen intervjuades också företrädare för tre lokala företag som tagit sig in på internationella marknader. Dessa var Lena Julin från Habia Cable, Tim Thurn, C-rad och Patric Palm, Favro.

– Det var första gången vi arrangerade denna dag och det är jättekul att så många vill vara med för att skapa en större internationell tillväxt i Uppsala län, säger projektledaren Linus Andersson, från Almi, som inte är främmande för att göra om arrangemanget nästa år igen.