Det var i samband med en inspektion i slutet av förra året som Arbetsmiljöverket hittade en mängd med brister i förrådet som används av ett tiotal personer som jobbat med yttre underhåll hos Östhammars kommun.
I förrådet finns inget rinnande vatten och så saknas toaletter. Det finns inte heller någon matsal där personalen kan sitta och äta sin lunch. Personalen har i stället fått äta sin mat bland maskiner och annan utrustning.
I förrådsbyggnaden saknas även separata omklädningsrum för män och kvinnor. Flera i personalen vittnade om att de därför aldrig bytte om på arbetsplatsen.
Arbetsmiljöverket skriver i ett beslut att arbetsmiljöproblemen är stora och skaderiskerna uppenbara och Östhammars kommun måste lösa samtliga problem.
Kommunen har nu till 16 juni på sig. Gör man inte det som krävs kommer man att behöva betala ett vitesbelopp på 200 000 kronor.
– Vi kommer sedan i nästa steg att ta upp ärendet igen och kräva nya och ännu högre vitesbelopp – bristerna är allvarliga och måste lösas om förrådet ska användas, säger arbetsmiljöinspektören Håkan Angeldahl.
Förrådet har varit en tillfällig lösning i fem år för andra lokaler som dömdes ut och fick stängas på grund av mögel. Men även de utdömda lokalerna har till viss del ändå använts för toalettbesök och hämtning av vatten.
– Det har varit en nödlösning, säger Cecilia Willén Johansson.
Hos kommunen är nu beskedet att man kommer att stänga förrådet.
Varför har ni inte stängt förrådet tidigare?
– Varför man behållit den här lösningen sedan dess kan jag inte svara på då jag haft min tjänst i ett år. Nu lyssnar vi på Arbetsmiljöverket och stänger förrådet och all personal flyttas till våra lokaler i Österbybruk, säger Cecilia Willén Johansson.
Enligt henne är flytten av personalen till Österbybruk tillfällig.
– Det finns ett beslut i kommunens tekniska utskott att vi ska riva de befintliga lokalerna och bygga nytt på samma plats i Gimo.
Hur lång tid tar det?
– Troligen kan vi komma igång med det arbetet efter sommaren och sedan kan det nog ta något år innan allt är klart.