Det Àr Region Uppsala och HÄbo kommun som planerar UL-bussarnas trafik i HÄbo. Bakgrunden till att linjenÀtet behöver förÀndras i BÄlsta Àr att det byggs mÄnga nya bostÀder och att det nya logistikomrÄdet kommer skapa cirka 1 400 arbetstillfÀllen.
â BusslinjenĂ€tet i BĂ„lsta Ă€r gammalt och dĂ„ligt anpassat till dagens behov. Dessutom upplevs linjestrĂ€ckningen som otydlig. Syftet med ombyggnaden Ă€r att det ska bli lĂ€ttare att resa hĂ„llbart. MĂ„let Ă€r att bĂ„de andelen bussresenĂ€rer och andelen som kombinerar buss med gĂ„ng och cykel ska öka, sĂ€ger Simon Lange, trafikplanerare pĂ„ HĂ„bo kommun.
Otydligheten handlar om att busslinjerna i dag brukar slÄs ihop och Àndras pÄ kvÀllarna, nÄgot som gör att mÄnga resenÀrer blir osÀkra pÄ bÄde var och nÀr bussarna ska stanna.
Det nya förslaget bygger i stÀllet pÄ fyra tÀtortslinjer med fler turer under kvÀllar och nÀtter Àn i dag. I projektet ingÄr ocksÄ att höja standarden pÄ busshÄllplatserna, att flytta vissa hÄllplatser, skapa tvÄ vÀndslingor, samt förbÀttra förutsÀttningarna för att kombinera cykel- och kollektivtrafik.
â För att anpassa busslinjerna till utbyggnader som skett sĂ„ skapas tvĂ„ nya sĂ„ kallade mĂ„lpunkter, en i bostadsomrĂ„det Viby Ă€ng och en i nya arbetsplatsomrĂ„det Logistik BĂ„lsta, sĂ€ger Simon Lange.
I vÄras genomfördes en digital medborgardialog dÀr kommunen fick in 1007 svar om det nya bussnÀtet och Àven under hösten har det gÄtt att lÀmna in synpunkter.
MÄnga BÄlstabor undrar exempelvis varför det nya linjenÀtet inte har nÄgon buss till handelsomrÄdet Draget dit bland andra Ica Maxi har flyttat.
â Det gĂ„r redan i dag att ta bussen dit. Men mĂ„nga kĂ€nner inte till att det gĂ„r att ta den röda SL-bussen mot Arlanda dit. Det gĂ„r att Ă„ka pĂ„ den med vanliga UL-biljetter. Det Ă€r nĂ„got som vi kanske mĂ„ste bli bĂ€ttre pĂ„ att informera om, sĂ€ger Simon Lange.
DÀremot kommer hÄllplatsen pÄ Skörbyhöjden att försvinna om det nuvarande förslaget till linjestrÀckning gÄr igenom, nÄgot som mÄnga i SkörbyomrÄdet har reagerat emot.
â Det Ă€r en slinga i Skörby som inte finns med i det nya linjenĂ€tet. DĂ€rför försvinner en hĂ„llplats dĂ€r. Vi tycker det Ă€r bra att Skörbyborna har berĂ€ttat vad de tycker i medborgardialogen.
Om hÄllplatsen pÄ Skörbyhöjden kommer tillbaka efter att förslaget har Àndrats finns inget svar pÄ Àn.
Vad hÀnder nu?
â Fram till januari Ă€r förslaget ute pĂ„ remiss. Sedan kommer vi eventuellt behöva revidera förslaget innan beslut ska fattas av regionen. DĂ€refter skrivs ett avtal mellan regionen och kommunen
I avtalet kommer kommunen att Äta sig att rusta gamla hÄllplatser och bygga ny infrastruktur, ett arbete som redan startat. Regionen och UL förbinder sig att trafikera det nya busslinjenÀtet.
Tidigast i december nÀsta Är berÀknas bussarna kunna börja köra enligt det nya linjenÀtet.
Förutom ett enklare linjenÀt, kommer bussarna ocksÄ köra en kortare vÀg till stationen och tillbaka till de sÄ kallade mÄlpunkterna. SÄ hÀr ser en sammanfattning av förslaget ut:
Röd linje: GÄr mellan Resecentrum och Logistik BÄlsta, via StockholmsvÀgen genom gamla BÄlsta.
Gul linje: GÄr mellan Kalmarsand och Skörby, via Resecentrum och à bergs museum.
Grön linje: GÄr mellan Resecentrum och Viby Àng, via Kalmarleden och Bista.
BlÄ linje: GÄr mellan Resecentrum och Hagviken via grundskolan Futurum.