Den rörelse som bildades av den brittiske advokaten Peter Benenson 1961, till stöd för några portugisiska ungdomar som fängslats av António Salazars diktatur sedan de skålat för friheten, har i dag över tre miljoner medlemmar över hela världen. Mängder av politiskt fängslade har med tiden återfått friheten tack vare Amnestys insatser. Grundvalen för verksamheten har alltid varit FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
Är det också en mänsklig rättighet att kunna köpa sex? Den märkliga frågan ställs nu sedan ett förslag till ny plattform för Amnesty blivit känt. Det internationella sekretariatet i London föreslår att Amnesty ska arbeta för avkriminalisering av köp och försäljning av sexuella tjänster. En avkriminalisering kan enligt förslaget öka alla berördas rättigheter vad gäller hälsa, jämlikhet, säkerhet och personlig integritet.
Reaktionerna i Sverige, där sexköp är förbjudet, är starka. ”Helt obegripligt” säger jämställdhetsminister Maria Arnholm (FP) och påpekar att den svenska lagen har haft stor betydelse för att ändra normerna kring prostitution och har väckt intresse också i andra länder.
Men svenska Amnesty passar. Man vill inte säga något alls utan hänvisar till ”konsultationer” med organisationer som arbetar för kvinnors rättigheter. Också det är obegripligt. Lika obegripligt är att förslaget alls kunnat läggas fram. Sekretariatet i London riskerar både Amnestys sammanhållning och goda rykte.
Förhoppningsvis kommer detta programförslag att förpassas till en barmhärtig glömska. Men det är svårt att frigöra sig från intrycket att det internationella sekretariatet blivit offer för en form av grumligt tänkande om frihet som kan förekomma med varierande politiska förtecken. Frihet skulle helt enkelt vara ett tillstånd där var och en får göra exakt vad han eller hon vill – säga sin mening om regeringen likaväl som att köpa sex – utan att besväras av politiska förbud.
Men den som är intresserad av individens frihet kan inte nöja sig med sådant. Friheten hotas inte bara av staten. Frihetskravet handlar inte om att tillåta allt utan om att öka allas livschanser och möjligheter att utvecklas. Ett samhälle där varje individ behandlas med samma hänsyn och respekt som andra måste innehålla alla våra välkända politiska rättigheter, vidsträckt ekonomisk frihet, rättssäkerhet och tillgång till utbildning, vård och stöd i olika former på villkor som är lika för alla. Sexhandel kan i teorin vara frivillig, men alla vet att praktiken är en helt annan. Att bryta denna form av exploatering innebär att man påtagligt ökar många människors frihet.
Hur detta ska göras är en politisk fråga som alltid kommer att diskuteras. Men tanken att sexköpare skulle kunna betraktas som politiska fångar är befängd.