När Adlibris lämnar 17 000 kvadratmeter lokaler för att flytta till nybyggda lokaler i företagsparken så öppnar det för andra att etablera sig i Morgongåva. Det menar Henrik Lindley, vd för Morgongåva företagspark.
När UNT ringer upp har han just tecknat ett hyreskontrakt för 1 600 kvadratmeter i en av de lokaler som Adlibris lämnar när deras nya högautomatiserade lager tas i bruk.
– Och fler nya hyreskontrakt kan vara på gång, men företagen vill informera sin personal först, innan jag kan berätta vilka det är, säger Henrik Lindley.
Är det inte svårt att hitta hyresgäster när det är ett år kvar till lokalerna blir helt tomma?
– Det är klart att vi inte kan ha för intensiva diskussioner än, många har mer bråttom att hitta lokaler. Men när det gäller de lokaler som Adlibris ska lämna så har hittills ett hyresavtal undertecknats. Det gäller en aktör som redan finns i företagsparken och som behöver utöka. Sedan finns även nya intressenter som tittar på andra lokaler i företagsparken.
I våras arrangerade företagsparken ett möte med alla e-handelsbolags vd:ar i Morgongåva. Mötet handlade om vad man helst vill se i de lokaler som kommer bli tomma.
– Vi pratade om att det exempelvis kan vara så kallade supplyers till e-handeln: De som levererar förpackningsmaterial eller rena serviceföretag som exempelvis ett elföretag som snabbt kan göra service på maskiner med mera.
Även nystartade e-handelsföretag skulle kunna passa i företagsparken, där företag som Apotea och Adlibris startades på bara 25 kvadratmeter små lokaler och sedan har vuxit explosionsartat. Den senaste tioårsperioden har företagsparkens sammanlagda lokalyta byggts ut från 30 000 till 130 000 kvadratmeter.
Trots att Adlibris i förra veckan varslade 130 fast anställda om uppsägning, så verkar Henrik Lindley se ljust på framtiden.
– Ja, tidigare har det varit brist på lokaler eftersom e-handelsföretagen som finns här har vuxit så mycket att de har absorberat allt vi byggt. Men nu ges möjligheter att fler flyttar hit eftersom vi snart har tillgång till både lokaler och e-handelskunnig personal.
Han ser automationen av arbetsuppgifter som en naturlig utveckling för större e-handelsföretag.
– Ja, varslet är naturligtvis tråkigt för individen när det sker, men det behöver inte betyda att rullgardinen dras ner. Jag ser det mer som en evolution, en nödvändig utveckling av bolagen. Det här varslet omfattar trots allt ”bara” 15 procent av den mängd arbetstillfällen som e-handeln hittills har skapat i Morgongåva, säger Henrik Lindley.
Han anser att konkurrenskraften kan växa om de större företagen hänger med i automationen.
– Och när lokaler blir tillgängliga då är det någon annan som kan börja på 25 kvadrat, som behöver anställa folk och har en utvecklingsresa framför sig – ungefär som Pär Svärdson hade när han började med Adlibris och Apotea.
Henrik Lindley anser att det var nödvändigt att bygga nya lokaler åt Adlibris.
– De behövde automatisera och antingen så kunde vi se till att de har lämpliga lokaler för automation, eller så hade de hamnat någon annanstans med verksamheten.
Adlibris lager kommer att kosta företagsparken 110 miljoner att bygga och Adlibris satsar ännu större summor på automationen i lagret.
– Ja, de gör sin jättesatsning här, vilket innebär att deras satsning på Morgongåva är långsiktig. Det känns förhoppningsfullt.