– Sajten vänder sig naturligtvis till nya besökare, men vi vill också locka våra invånare att ta del av allt som finns lokalt. Det här är ett sätt att stärka kommunens besöksvärde och något som företagare själva har efterfrågat, säger näringslivsstrategen Ann-Marie Sundgren.
Planen är att den nya plattformen ska rulla ut i början av maj. Där ska besökaren mötas av information om allt som kommunen har att erbjuda i form av mat, boende, turistmål och hälsa, men också ett uppdaterat kalendarium om vad som är på gång inom kommunens gränser.
Under våren pågår workshops för att locka aktörer som vill synas på hemsidan. Syftet med träffarna är dels att stötta företagarna i hur de kan presentera sig på sajten, dels att skapa kontaktytor mellan dem.
– Att öka samverkan mellan olika besöksmål är en annan vits med det här arbetet. Många inom besöksnäringen har inte kunskap om varandra, men när de lär känna varandras verksamheter kan de hjälpa sina besökare att hitta till andra sevärdheter i kommunen, säger Camilla Röjerås, kommunikationsstrateg på Heby kommun.
Hemsidans funktion är att informera snarare än att marknadsföra. I dagsläget har 24 aktörer bestämt sig för att medverka.
– Vi hjälper till med en kort presentation och länkar till företagens hemsidor, men de får själva stå för bokningsfunktioner och se till att de har uppdaterad information på sina egna sidor, säger Camilla Röjerås.
På torsdag hålls ytterligare en workshop i Östervåla inför satsningen.