30-skyltar i Morgongåva dröjer

Varför infrias inte löftet att sänka hastigheten på riksväg 72 genom Morgongåva till 30 kilometer och förbjuda vänstersväng över järnvägen?

Heby2008-01-28 16:59
Efter olyckan i förra veckan, då en 12-årig flicka blev påkörd på väg hem från skolan sedan hon sprungit ut bakom en buss för att korsa riksvägen, efterlyses på nytt fler åtgärder för att göra genomfarten säkrare.
Men en del åtgärder har gjorts: Kommunen har angjort ett räcke söder om järnvägsövergången till övergångsstället vid trafikljusen. Där har också en fartdämpande refug angjorts mitt i vägen. Och Vägverket har placerat en fartkamera som bevakar trafiken västerut.

Diskussionen om trafiksäkerheten tog fart inför beslutet ifjol att flytta eleverna i Ramsjö skola norr om riksvägen till Centralskolan söder om vägen. Det betyder att från och med i höst kommer också de yngsta barnen, från sex år upp till nio, ut i trafiken. De som bor norr om riksvägen, och det gör de flesta, skall passera över järnvägskorsningen på sin skolväg.
Bland annat föräldrarådens ordförande har upprepade gånger krävt en tunnel eller en övergång för att separera barnen från den hotfulla trafiken, men varken kommunen eller Vägverket förfogar nu över de fyra till sex miljoner kronor som ett sådant arrangemang allra minst skulle kosta.

Som framgår av ett enkätsvar nedan finns emellertid redan ett alternativ, gång- och cykelvägen från Axsjövägen bakom OKQ8 macken till Idrottsvägen i närheten av övergångsstället med trafikljus. Skulle föräldrarna få barnen att ta den vägen till och från skolan, och hastigheten även sänks på Axsjövägen förbi skolan, blir deras trafikmiljö säkrare.

ENKÄT
Tycker du att trafiken utmed genomfarten i Morgongåva är farlig för barnen?

Wille Herneson, 59:- Kommunen har byggt en gång- och cykelväg för att göra skolvägen säkrare. Men låter man barnen gå utmed riksvägen utgör trafiken där givetvis en olycksrisk. Men det är inte säkert att man löser problemet med en tunnel eller en övergång, det gäller ju att få barnen att gå där och inte springa ut i vägen. Den befintliga gång- och cykelvägen ligger helt skydda från trafik.

Pernilla Jakobsson, 25:- Ja, visst är den det. Många kör för fort. Jag gick i mellanstadiet innan mina föräldrar tillät att mig passera över vägen på egen hand. Det bästa vore om kommunen inte flyttar de små barnen i Ramsjö till centralskolan. Och den säkraste lösningen för alla vore en tunnel under järnvägen och riksvägen.

Malin Edberg, 15:- Jo, nog är det väl litet farligt och risken för olyckor ökar ju yngre barnen är. Många kör för fort genom byn. Olyckan i förra veckan var otäck, jag var i närheten när det hände. Jag tycker det vore bra om hastigheten för bilarna sänks till max 30 i stället för som nu 50 kilometer i timmen.

Shauni Andersson, 14:- Många barn och ungdomar ser sig inte alltid så noga för när de korsar vägen. Ibland springer man bara över och då kan det hända något riktigt otäckt. Ser man sig för och går på övergångsställena då är risken inte så stor.

Nina Hedenlund, 57:- Jag tycker nog att man borde sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen vid övergångsställena, alltså på sträckan en bit före övergångsstället vid järnvägsövergången till en bit väster om macken. Det passerar också rätt mycket tung trafik på vägen. Barn blir ivriga i bland och tänker sig inte för. Är olyckan framme kan det bli svåra följder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om