Åkare kräver ny riksväg 56
Gör en rejäl ny väg mellan Stingtorpet och Tärnsjö. Och starta redan nästa år med det. Det framförde åkeriföreningen Mittåkarna på en hearing i Heby på tisdagskvällen.
Krister Söderstam och Rolf Ågren från Gävle Fjärrfrakt deltog i mötet om 56: an i Heby på tisdagskvällen.
Foto: Hans Lundgren
Den senare informerade inledningsvis om de risker som finns för en mycket omfattande miljöpåverkan om exempelvis en tankbil med diesel välter på den nuvarande smala och krokiga vägen uppe på Dalkarlsåsen, och bränslet rinner ut. Åsen är ett av Mellansveriges viktigaste grundvattenmagasin.
- Vi tycker remissförslaget om den nya vägen är bra, men vi är oroliga för att det inte kommer att finnas pengar till att bygga den inom rimlig tid, säger Mittåkarnas vd Krister Söderstam.
-Det vore märkvärdigt, säger han, om inte 56: an, som pekats ut som en av fyra strategiska godstrafikleder i landet, breddas på miljösäkert avstånd från vattenmagasinen i åsen och trafiksäkrats så snart som möjligt.
- Risken för tillfället är att Norra Länken inte kan finansieras på annat sätt än med Vägverkets ordinarie anslag och då skjuts sträckan Stingtorpet och Tärnsjö fram till åtminstone 2013, säger Krister Söderstam.
Den tunga bilgodstrafiken norrut och söderut tar inte den fyra mil längre omvägen över Stockholm utan den så kallade Räta Linjen över Valbo, Sala, Västerås, Katrineholm och Norrköping.
- Förverkligas inte det nu framlagda förslaget kommer köerna och de farliga omkörningarna att bestå mellan Heby och Tärnsjö och därmed också risken för allvarliga olyckor, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!