Till hösten vill regeringen tillsammans med samarbetspartierna göra det möjligt för varje enskild rektor att bestÀmma om eleverna ska fÄ betyg redan i fjÀrde klass. Men det Àr fortfarande bara ett förslag som riksdagen mÄste rösta om.
Om förslaget röstas igenom stÄr alltsÄ rektorerna i Heby kommun inför ett viktigt beslut under vÄren. Men Àn sÄ lÀnge rÄder det stor osÀkerhet om kommunens fjÀrdeklassare kommer att betygsÀttas.
â För vissa elever innebĂ€r betyg en motivation och nĂ„got man vill jobba mot. Men för andra skulle det bara bli en stĂ€mpel pĂ„ att man inte kan, och det kan bli vĂ€ldigt jobbigt för en sĂ„ ung elev, sĂ„ jag Ă€r lite tudelad. Just fjĂ€rde klass Ă€r en stor brytning dĂ€r man gĂ„r över till en ny del i kursplanen, det blir ett ganska stort hopp mellan trean och fyran. DĂ„ tycker vĂ€l jag att man behöver de dĂ€r tvĂ„ Ă„ren att mogna innan man Ă€r redo för betyg, sĂ€ger Alexandra Gustafsson, rektor pĂ„ Harbo skola.
14 skolor i Sverige har pÄ prov haft betyg frÄn fyran sedan 2017. De skolor som varit positiva till det menar att det har blivit tydligare för eleverna och deras vÄrdnadshavare hur eleven ligger till och vad som behöver göras för att kunskapsmÄlen ska nÄs.
Ulrika Karlsson Àr rektor pÄ Heby skola, hon hÄller med Alexandra Gustafsson om att det finns bÄde för- och nackdelar med tidigare betyg. Men hon tror inte att det behövs för att det ska bli tydligare för eleverna hur de ligger till mot kunskapsmÄlen.
â Vi gör ju fortlöpande bedömningar av elevernas kunskaper och fĂ€rdigheter oavsett om det blir ett betyg eller inte redan nu. Vi Ă€r skyldiga att Ă„terge hur eleverna ligger till i varje Ă€mne och vad som mĂ„ste utvecklas för att de ska nĂ„ de kurskrav som finns och vilka Ă„tgĂ€rder som ska sĂ€ttas in för att eleven ska nĂ„ mĂ„len. SĂ„ skillnaden blir bara att vi sĂ€tter ner det som en bokstav pĂ„ ett papper, sĂ€ger hon.
Mats Eriksson Àr rektor pÄ Hudduge byskola, som Àr kommunens enda friskola. Han menar att det Àr viktigt att frÄgan diskuteras noga dÄ det Àr vÀldigt svÄrt att byta tillbaka om man vÀl har infört tidigare betyg.
â Vi har inte haft det uppe för diskussion Ă€n. Men enligt min erfarenhet, nĂ€r eleverna fĂ„r sina första betyg i Ă„rskurs sex, Ă€r de vĂ€ldigt taggade. Jag tror att eleverna verkligen vill veta pĂ„ ett tydligare sĂ€tt hur de ligger till, och dĂ€r Ă€r det skillnad pĂ„ ett omdöme under ett utvecklingssamtal och det kvitto ett betyg innebĂ€r. SĂ„ spontant kĂ€nner jag inte att det Ă€r absolut nej till den frĂ„gan.
â Men samtidigt mĂ„ste man ha klart för sig att det fungerar vĂ€ldigt bra för vissa elever och sĂ€mre för andra, och man kan absolut tycka att fyrorna Ă€r vĂ€l smĂ„ för betyg, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt dubbelt. Om det sedan blir sĂ„ att alla andra skolor i kommunen kommer överens om att inte införa betyg sĂ„ kommer vi följa det dĂ„ vĂ„ra barn i stor utstrĂ€ckning kommer gĂ„ i de kommunala högstadieskolorna nĂ€r de Ă€r klara hos oss, sĂ€ger han.
Lena Wiik, rektor pĂ„ ĂstervĂ„la skola, menar att det i nulĂ€get inte kommer tas nĂ„got beslut för att införa tidigare betyg dĂ€r.
â Nu har vi inte diskuterat det gemensamt i kommunen Ă€n. Men för oss kĂ€nns det inte aktuellt. Det Ă€r klart att betyg kan vara en morot för vissa elever. Men pressen det innebĂ€r i sĂ„ ung Ă„lder riskerar att knĂ€cka vissa elever, sĂ„ personligen Ă€r jag emot det. Men det mĂ„ste föras en mer noggrann diskussion rektorerna emellan innan det kan tas nĂ„gra beslut.