Det Àr den 23 oktober 2023 nÀr en 55-Ärig man frÄn Heby gör ett stopp vid en mack nÀra SalavÀgen i Enköping. Toalettbesök och köp av en flaska vatten, sedan ut till den lÄnade bilen. Redan vid utfarten noterar han den civila polisbilen. Han blir förbannad pÄ sig sjÀlv och kÀnner att han inte orkar ha med polisen att göra. Körkortet blev han av med för nÀstan tio Är sedan. I stÀllet för att stanna för polisens signal bakom vÀljer han att gasa, i förhöret uppger han att han fick panik.
Det blev inledningen pÄ en drygt tre mil lÄng biljakt lÀngs lÀnsvÀg 558. Ordet vansinnesfÀrd nÀmns inte i polisens förundersökning, men poliserna som inledde förföljandet i den civila polisbilen skriver i sina rapporter att man körde i 200 kilometer i timmen och att 55-Äringen drog ifrÄn ÀndÄ. Högsta tillÄtna hastighet pÄ vÀgen Àr 80 kilometer i timmen, pÄ vissa stÀllen 70. En av poliserna skriver att 55-Äringen "kör om andra bilister trots att det Àr skymd sikt och backkrön, hade han fÄtt möte hade kollision varit oundviklig och med en förmodad dödlig utgÄng."
Polishelikopter och ett flertal polisbilar sattes in i jakten och mannen hittades av en hundpatrull i en skog i JÀrlÄsatrakten dÀr han gömt sig mellan tvÄ stora stenar. Provtagning visar att han har narkotika i kroppen.
Han döms nÄgra mÄnader senare till tre mÄnaders fÀngelse för bland annat tvÄ fall av olovlig körning, rattfylleri och vÄrdslöshet i trafik.
Det Àr varken den första eller sista domen med samma brottsrubricering för den hÀr mannen under 2024. "De olovliga körningarna och narkotikabrotten utgör uppenbart lagtrots", skriver Uppsala tingsrÀtt i en av domarna. Sammanlagt har han dömts sju gÄnger under Äret.
I förhör om ett av brotten berÀttar han att han ibland inte har nÄgot annat val Àn att ta bilen för att fÄ ihop vardagen, eftersom han bor pÄ landet. Och den hÀr mannen Àr inte den enda som rör sig ute pÄ vÀgarna pÄverkad av narkotika eller alkohol.
â Körde du bil hit till Heby frĂ„n Uppsala nu pĂ„ förmiddagen? DĂ„ mötte du förmodligen minst en som körde pĂ„verkad.
Jörgen Wilestedt, kommunpolis i Heby och Tierp, försöker ge en bild av hur vanligt förekommande det Àr med rattonykterhet. BÄde nÀr det gÀller alkohol och narkotika.
Det stora flertalet Äker fast och döms en gÄng. Men sedan finns Äterfallsförbrytarna.
Nyligen dömdes tvÄ mÀn frÄn Heby till fÀngelse för bland annat rattfylleri och olovlig körning. Den ena Àr mannen i 55-ÄrsÄldern. För honom var det den sjunde domen i Är. En man i 45-ÄrsÄldern fick sin sjÀtte dom i Är för samma typ av brott.
â Det Ă€r ett fĂ„tal personer som Ă€r stĂ€ndigt Ă„terkommande, sĂ„ Ă€r det i Heby och sĂ„ Ă€r det i alla kommuner, sĂ€ger Jörgen Wilestedt, som poĂ€ngterar att han inte uttalar sig om enskilda personer eller enskilda fall under intervjun. Han fortsĂ€tter:
â Jag ska inte sticka under stolen med att det vissa gĂ„nger kan vara frustrerande. Det finns vissa som struntar i allt, som tĂ€nker "jag vet att jag Ă€r pĂ„verkad, men jag kör Ă€ndĂ„", sĂ€ger han.
Oftast gÀller det dÄ pÄverkan av narkotika, enligt Jörgen Wilestedt.
â DĂ„ gör vi en ögonundersökning och görs en bedömning att personen Ă€r pĂ„verkad fĂ„r man följa med pĂ„ provtagning.
Har man nÄgon gÄng Äkt fast för rattfylleri fÄr man polisens ögon pÄ sig och de vet ofta hur det gÄr till nÀr polisen stoppar dem. Och oftast kan jag sÀga ocksÄ att de erkÀnner mycket redan pÄ plats.
Det Ă€r julafton 2023 nĂ€r en man i 40-Ă„rsĂ„ldern bosatt i Heby stoppas av polis. Han saknar körkort och Ă€r drogpĂ„verkad. Ăven i hans fall Ă€r det varken första eller senaste gĂ„ngen som han Ă„ker fast. Det dröjer faktiskt bara nĂ„gra veckor in pĂ„ det nya Ă„ret som han ertappas med att köra bil utan körkort nĂ€sta gĂ„ng. De tvĂ„ fallen leder senare fram till en mĂ„nads fĂ€ngelse. Han berĂ€ttar i förhör att han kör utan körkort av gammal vana. Bilar Ă€r hans stora intresse och han har svĂ„rt att lĂ„ta bli att köra fast han inte fĂ„r. Bara i Ă„r har han dömts för olovlig körning sex gĂ„nger. SĂ„ sent som i mitten av oktober dömdes han till en mĂ„nads fĂ€ngelse för det brottet.
I förundersökningen skriver en av poliserna som utförde kontrollen att han kontrollerat mannen vid ett flertal tillfÀllen och att han kÀnner till honom vÀl.
Och det Àr ingen slump att en och samma person Äker fast flera gÄnger pÄ kort tid. Har man vÀl fÄtt polisens ögon pÄ sig blir man stoppad om en patrull fÄr syn pÄ personen i en bil.
â Ser vi en förare som vi kĂ€nner igen, dĂ„ Ă€r det klart att vi stoppar den bilen för kontroll, sĂ€ger Jörgen Wilestedt.
Hur beroende Àr ni av hjÀlp frÄn allmÀnheten?
â JĂ€tteberoende skulle jag sĂ€ga. Det gĂ€ller bĂ„de tips om vilka bilar dom hĂ€r personerna nyttjar och Ă€ven nĂ€r dom Ă€r ute och kör. Och vet man om att en person Ă€r ute och kör pĂ„verkad och eller utan körkort â dĂ„ handlar det om ett pĂ„gĂ„ende brott dĂ€r allmĂ€nheten ska ringa 112.
SÄ hur vanligt Àr det?
Trafikverkets studie av dödsolyckor i trafiken förra Äret visar att 52 personer omkom i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka Är 2023, vilket motsvarar 23 procent av alla omkomna i trafiken.
Brottsförebyggande rÄdet, BRà , skriver i en rapport att under 2023 anmÀldes totalt drygt 23 000 rattfylleribrott i landet, vilket var pÄ samma nivÄ som under 2022. Lite drygt hÀlften av fallen för 2023 handlade om pÄverkan av narkotika.
Men mörkertalet Àr stort, menar Jörgen Wilestedt.
â Det Ă€r vĂ€l ganska sjĂ€lvklart att om du Ă„ker dit fem gĂ„nger pĂ„ ett Ă„r sĂ„ har du med all sannolikhet inte bara kört bil fem gĂ„nger. Men om vi blir fler poliser sĂ„ kommer sĂ„dana personer faktiskt att Ă„ka dit fler gĂ„nger. För de hĂ€r brotten upprĂ€ttas bara genom anmĂ€lningar av polisen. Det Ă€r ju nĂ€r vi stoppar en bil som brottet upptĂ€cks. Vid andra brott, som skadegörelse och inbrott, upprĂ€ttas en anmĂ€lan nĂ€r nĂ„gon anmĂ€ler. HĂ€r krĂ€vs det att det finns polis pĂ„ plats nĂ€r brottet begĂ„s, och vi kan inte vara överallt.
â Det Ă€r flest som Ă„ker fast nĂ€r det Ă€r som mest poliser i tjĂ€nst helt enkelt.
ĂndĂ„ Ă€r det inte alltid populĂ€rt bland bilister nĂ€r polisen genomför sina trafikkontroller.
â Vi kan ju bli ifrĂ„gasatta nĂ€r vi jobbar med trafikbrott. Bilister menar att vi borde Ă€gna oss Ă„t nĂ„got viktigare. Men jag brukar sĂ€ga att det Ă€r just i de situationerna som jag rĂ€ddar flest liv. Det finns ju en anledning till varför vi jobbar i trafiken. Att vistas i trafiken Ă€r oftast det farligaste vi medborgare gör.