Blomlådor ska sänka farten i Heby
Boende i tätorterna i Heby kommun ska själva få placera ut fartsänkande blomlådor på gatorna för att hindra bilisterna att köra för fort. Det är en av idéerna i den trafiknätsanalys som just nu genomförs i kommunen.
En farlig trafikmiljö i korsningen Storgatan-Kyrkvägen i Tärnsjö. Gaturummet är odefinierat, det finns inga trottoarer eller kantstenar. Bilister parkerar intill husväggarna, mitt på övergångsstället och i fel körriktning.
Foto: Lars Gunnarsson
I samtliga tätorter kommer hastighetsbegränsningar på 30 km/tim med stor sannolikhet att införas i bostadsområden, bland annat i åtta områden i Heby.
- På vissa håll är gatorna raka och breda och vi vet av erfarenhet att bilisterna inte alltid respekterar 30-skyltar. Här finns det förslag på att det ska bli möjligt för de boende att ansöka hos kommunen om att själva få ställa ut blomlådor på gatorna efter vissa riktlinjer, säger Johan Hagland, förvaltningschef på bygg- och miljökontoret.
Namnunderskrifter
Namnunderskrifter från minst 50 procent av de boende i området kommer i så fall att krävas och därefter utser kommunen en person, som får ansvaret för blomlådorna. Hur blir det vintertid?
- Då måste lådorna tas in. Det är förstås ett minus, säger Johan Hagland.
De boende ska själva få bekosta och snickra ihop trafikhindren. Är det realistiskt att kommuninvånarna ska ta personliga ansvar för trafiksäkerhetsmiljön?
- Det får vi se. Det är varje fall inte möjligt att kommunen tar hela det ekonomiska ansvaret för alla åtgärder om trafiksäkerhetsmålen ska uppfyllas överallt på kort sikt. Kommunen sätter upp 30-skyltarna och bäst vore det ju om 30-begränsningen kunde fungera utan blomlådor, säger Hagland.
Inget beslut i kommunstyrelsen
Vittinge byalag har redan kommit med en förfrågan om att få ställa ut blomlådor på Gamla landsvägen i Vittinge.
- Det finns inget beslut i kommunstyrelsen än, men vi funderar på att ändå bevilja byalagets ansökan som ett test, säger Hagland.
Remisstiden för trafiknätanalysen gick först ut den 31 oktober förra året. Den sändes till ett 50-tal remissinstanser, men det kom in synpunkter endast från en PRO-förening och ett tiotal privatpersoner, som hade tagit del av analysen på andra vägar.
- Det är förvånande att det inte är fler eftersom det rör sig om genomgripande förändringar, säger Johan Hagland.
Förlängt remisstiden
Kommunen har därför förlängt remisstiden och ordnar under våren informationsmöten ute i orterna. Två har hittills hållits, i Tärnsjö och i Östervåla. Bägge orterna kommer att få en ny typ av gångpassager på sina huvudstråk.
- De ersätter övergångsställen. Statistiken visar att övergångsställen paradoxalt nog är olycksdrabbade, eftersom varken gångtrafikanter eller bilister är tillräckligt uppmärksamma just där. Upplysta passager med krympta vägytor är mycket säkrare. Det är Vägverkets slutsats. jag gissar att det kommer att byggas fem-sex sådana passager i varje tätort, säger Hagland.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!