En lektion i stress för lÀrare

—Barn som stressar kan fĂ„ skador i hjĂ€rnan som försĂ€mrar deras inlĂ€rningsförmĂ„ga.Det sade neuropsykologen Åke PĂ„lshammar frĂ„n Uppsala universitet nĂ€r han fortbildade grundskolelĂ€rare i ÖstervĂ„la, Harbo och TĂ€rnsjö pĂ„ onsdagen.

Åke PĂ„lshammar samtalar med SO-lĂ€rare Lennart Andersson i en paus.

Åke PĂ„lshammar samtalar med SO-lĂ€rare Lennart Andersson i en paus.

Foto: Lars Gunnarsson

Heby2005-06-16 00:00
LĂ€rarna arbetar en vecka efter skol­avslutningen med att utvĂ€rdera det gĂ„ngna Ă„ret, planera schemat för nĂ€sta och fortbilda sig. Åke PĂ„lshammar förelĂ€ste en hel dag om psykologins biologiska aspekter — sĂ€rskilt inlĂ€rningens, koncentrationens och minnets.
—Det hjĂ€lper oss lĂ€rare att förstĂ„ hur vi kan möta barn som har problem i skolan pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt, sade förskollĂ€raren Erika Norstedt.
Åke PĂ„lshammar redogjorde grundligt för den neuropsykologiska vetenskapens stĂ„ndpunkter.

Kan ge skador
—Det finns en risk med stress som vi inte tidigare har kĂ€nt till. Stress kan ge hjĂ€rnskador. VĂ€rst Ă€r det om barn stressar, sade han, och hĂ€nvisade till amerikanska forskaren Robert Sapolskys rön.
NÀr en individ Àr mycket stressad fÄr binjurebarken signaler frÄn hjÀrnan om att tillverka cortisol, ett kraftigt stresshormon med lÄngtidsverkan. Det kan pÄverka en del av hjÀrnan som heter hippocampus och som har till uppgift att lagra minne. Robert Sapolsky har visat att hippocampus har mÄnga receptorer (mottagare) för cortisol.
—Efter en lĂ„ngvarig cortisol­pĂ„verkan börjar hippocampus att sluta med det arbete som den annars skulle ha gjort. En stressad person fĂ„r svĂ„rt med inlĂ€rning, sade Åke PĂ„lshammar.

Kan inte vÀrdera intrycken
Han förklarade Àven varför vissa barn med ett oroligt beteende inte kan lÄta bli att reagera pÄ all slags stimuli som kommer i deras blickfÄng. De rusar fram till klassrumsfönstret nÀr ambulansen Äker förbi dÀrför att de saknar förmÄga att vÀlja vilka intryck som Àr vÀrda att uppmÀrksamma eller ignorera som irrelevanta för stunden.
—Det Ă€r en frĂ„ga om utveckling, men det kan ocksĂ„ vara problem som beror pĂ„ miljöpĂ„verkan eller pĂ„ brister pĂ„ signalsubstans i hjĂ€rnans exekutiva system, sade Åke PĂ„lshammar, och hĂ€nvisade till Ă€nnu en vetenskaplig gigant, den ryske neuropsykologen Alexander Lurias och hans vedertagna teori om hjĂ€rnans tre block.

Primitivt beteende
Det handlar om det basala och motiverande systemet i hjÀrnstammen, det receptiva systemet i hjÀrnans bakre del som tar emot, analyserar och lagrar information, och frontallobernas exekutiva sy­stem dÀr individen planlÀgger och kontrollerar sina aktiviteter baserat pÄ informationen frÄn det receptiva systemet.
—Stress gör att de basala och receptiva systemen blir dominerande och dĂ„ tenderar individens beteende att bli mer primitivt, sade Åke PĂ„lshammar.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om