Fel i bränslespridare delorsak till helikopterkrasch

En blockering i en bränslespridare till en av motorerna bidrog till helikopterkraschen i Heby dagarna före midsommar 2005.

Heby2007-01-04 17:04
— Men det betyder inte att den tekniska svagheten ensam förklarar olyckan. Motorn fungerade men med nedsatt verkan.
Det uppger Göran Lilja på Statens haverikommission till UNT på torsdagen.
Inklusive piloten fanns fem vuxna och ett barn ombord på helikoptern av typen MI-2 när den störtade i vägbanan mitt inne i Heby och började brinna.
En av passagerarna, en man som hade hämtats av släktingar från sjukhemmet i Heby för att flyga till skärgården och fira sin 100-årsdag, avled några dagar senare. Övriga inblandade undkom med lättare skador.

Överklagat
Pilotens certifikat återkallades av Luftfartsstyrelsen, något som denne har överklagat. Piloten, som delgivits misstanke om brott, förnekar att han utförde flygningen mot betalning.
Blockeringen i bränslespridaren konstaterades vid tekniska undersökningar i Sverige. Delar av motorn skickades också till tillverkaren i Polen där bränslespridaren bedömdes ha medfört en sänkning av motorns prestanda.
Olyckan filmades av SVT Tvärsnytt. En film som visar förloppet finns utlagd på internet.
— Den sekvensen ger en klar indikation om att helikoptern hovrar länge innan den börjar stiga.

Slutraport i mars
Göran Lilja vill i dagsläget inte svara på om piloten i det läget skulle eller kunde ha satt ner maskinen igen på marken. Den var avsedd för åtta personer ombord.
En slutrapport med alla förklaringar till varför olyckan inträffade med kommissionens rekommendationer väntas tidigast i mars månad i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om