Hallå där ...

... Jan Köbin, 62, delägare i Hallvigs Reklam AB i Morgongåva som på onsdagen utsågs av kommunstyrelsen till Årets företagare 2007 i Heby kommun.

Foto: Hans Lundgren

Heby2008-01-30 20:19
Hur känns det?
- Bra naturligtvis, men jag vill framhålla att samtliga 16 anställda, inklusive min fru och svåger, har lika stor del i utmärkelsen.

Ni investerade nyligen i en ny tryckpress?
- Ja, den stenhårda konkurrensen i den här branschen fordrar kapacitet och möjlighet att konkurrera om priserna. Nu kan vi trycka tre gånger så mycket som tidigare. Det mesta av den investeringen kunde företaget betala kontant.

Vad trycker ni mest?
- Tidningar och böcker. Vi har kunder från Malmö till Luleå. När min svärfar bildade firman 1945 var reklamadresser den största biten. Nu är tryckeridelen störst. I fjol tog vi hem prestigeuppdraget att trycka PGA-Tourens 100-årsjubileumsbok. Ibland funderar vi på om vi måste byta namn till Hallvigs Tryckeri så att det bättre framgår vad vi sysslar med.

Man upplever Hallvigs som litet anonym, ändå lyckas ni så bra?
- Ja, vi har en trogen kundkrets, när den utökas sker det på rekommendation. Vi har inga säljare, annonserar inte heller. Vi har inte behövt det.

Det låter som en gammalmodig inställning?
- Kanske, men det viktigaste är trots allt att vara pålitlig, erbjuda kvalitet och service. Ett gott renommé är bästa reklam.

Hur ser framtiden ut?
- Ljus hoppas jag, men allt tal nu om en begynnande lågkonjunktur ser ut att bli självuppfyllande. För vår del behöver vi bredda oss ännu mer, trots att vi redan ägnar oss åt både paketering och åkeriverksamhet. Vi packar cd-skivor och har levererat runda ostar i presentpaket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om