Handikappad felaktigt hotad av utmätning

En förståndshandikappad äldre man i Heby kommun hotas av utmätning för en skuld som han inte har. Det handlar om en räkning för ett skolfotografi.- Min klient kan omöjligt vara rätt person. Han har inga barn, säger mannens gode man, Jan Plantin.

Heby2007-09-29 00:01
I onsdags fick den gode mannen, Jan Plantin i Råsbo, underrättelse från Kronofogdemyndigheten i Uppsala: Om inte räkningen på 385 kronor för ett skolfotografi, en porträttserie av en namngiven elev i Tärnsjö skola, betalats senast den 9 oktober kommer skulden att drivas in genom utmätning.
Fotograferingen ägde rum år 2005. Skulden har under årens lopp ökat till 1 810 kronor efter påslag av inkassokostnad, processersättning och grundavgift. Sedan år 2001 har all post till mannen varit ställd till gode mannen:
- Jag har inte fått något som helst meddelande tidigare i den här saken. Var betalningspåminnelser och inkassokrav tagit vägen kan man undra, säger Jan Plantin.

I onsdags damp underrättelsen om utmätning ned på hans bord.
- Jag ringde genast till myndigheten och talade med sammanlagt tre tjänstemän som allihop svarade att det inte kunde vara fel. Fanns uppgiften hos dem var den korrekt.
Jan Plantin uppmanades slutligen att överklaga den förestående utmätningen till hovrätten.
- Jag försökte förklara att det var omöjligt att min klient kunde var rätt person. Han har inga barn, lever tillbakadraget som ungkarl, flyttade till kommunen för sex år sedan. Han är skötsam och har god ekonomi.

Kronofogdemyndighetens företrädare var enligt Jan Plantin obevekliga.
Då tog han kontakt med inkassoföretaget, Profina AB i Stockholm, som ansökt om utmätningen.
- Jag förklarade att det var fullständigt otänkbart att min klient skulle vara upphovsman till denna skuld. De var mera tillmötesgående och gjorde en kontroll av bakgrunden till kravet.
Profina fann att "fordran avser en helt annan person".
Hur mannens personuppgifter hamnat hos inkassoföretaget har inte klarlagts.
- Jag har i alla fall inte fått någon förklaring till det, säger Jan Plantin.

Profina AB skickade redan samma dag, i onsdags, Jan Plantin en skriftlig bekräftelse i vilken det framgår att hans klient felaktigt blivit föremål för utmätningsansökan och att ansökan dragits tillbaka. Företaget ber "uppriktigt om ursäkt" för det åsamkade obehaget.
- Kanske hade jag bara tur som mötte en person på inkassoföretaget som lyssnade på mina argument? Kanske bidrog det att jag hotade med polisanmälan för försök till bedrägeri mot min klient i fall inte kravet makulerades?
Jan Plantin säger att om mannen han är god man för fått kravet till sig hade han troligen betalat det.
- Han är mycket rättskaffens och ängslig för myndigheterna. Jag fruktar ändå att han oförskyllt kommer att finnas kvar i deras register.
FAKTA
Den som anser att en fordran är oriktig kan bestrida betalningen av den till utställaren. Om den senare lämnar fordran till inkasso kan betalningen på nytt bestridas.
Om inkassoföretaget, utställarens ombud, lämnar fordran till Kronofogdemyndigheten, kan också myndighetens föreläggande att betala bestridas. Sker inte det och betalning uteblir underrättar myndigheten gäldenären skriftligt om utmätning som kan göras på lön, pension eller andra tillgångar.
Kronofogdemyndighetens kundcenter uppger till UNT att i det fall som beskrivs i artikeln här intill har gäldenärens gode man förfarit korrekt. Genom påverkan av ombudet har ansökan om utmätning dragits tillbaka. Ombudet är också är skyldig att dementera den felaktiga utmätningsansökan till kreditupplysningsföretagen. Det har Profina AB gjort i det aktuella fallet.
För mer information: www.kronofogden.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om