Helikopterpilotens advokat om olyckan

Experterna bröt mot alla proffessionella regler och uttalade sig snabbt om orsakerna utan att veta något om dem. När haverikommissionens rapport föreligger kommer det att stå klart att det var ett tekniskt fel som orsakade helikopterkraschen i Heby 2005. Det hävdar pilotens advokat.

Heby2007-03-24 00:01
Advokat Hans Ulrik von der Esch är särskilt kritisk mot Luftfartstyrelsen som en tid efter olyckan förklarade att piloten "saknade normala etiska och moraliska värderingar och kunde begå vilka kriminella handlingar som helst".
— Jag menar att Justitiekanslern i det fallet borde ha åtalat sagesmannen för tjänstefel, säger advokat von der Esch.
Till följd av olyckan avled en 100-åring från sjukhemmet i Heby för vars skull flygningen skulle genomföras.

Den kritik mot piloten som förekom efter olyckan påverkade också länsrätten, kammarrätten och haverikommissionen anser von der Esch.
— Självklart. Att piloten förklarade att den ena motorn plötsligt förlorade dragkraft vid starten från Heby togs det ingen notis om. Den ende som hållit huvudet kallt är dessbättre åklagaren.
Hans Ulrik von der Esch säger att han räknar med att piloten kommer att frikännas vid en rättslig prövning.
— Han har inte gjort något straffbart fel.
Advokaten hävdar vidare att Luftfartsstyrelsen länge motsatte sig att motorerna och vissa andra delar av olycksmaskinen fick undersökas i Polen där den tillverkats.
— Men den tekniska utredningen genomfördes sedemera. Polackerna bekräftade att motorfel låg bakom olyckan.

Hans Ulrik von der Esch uppger vidare att när piloten insåg att det inte skulle gå att fortsätta flygningen valde han att gå över en väg inne i Heby för att där försöka sätta ner maskinen. Därmed kom han också längre bort från människorna som tittade på.
Helikopterns rotorblad slog emellertid i en gatlykta, maskinen kraschade och fattade eld.
Piloten hade inte tillstånd att ta passagerare i kommersiell trafik?
— Men han tog inte betalt. Det var fråga om en privat flygning. Han var bekant med en av 100-åringens släktingar och gjorde flygningen för att få flygtimmar, säger advokat von der Esch.

Helikoptern av militärtyp hade tidigare använts i Ungern och därpå i Litauen när piloten köpte den och förde den till Sverige.
— Det skedde helt lagligt. Helikoptern var för övrigt bra skött.
Varför har de svenska myndigheterna agerat på det här sättet, tror du?
— Luftfartsstyrelsen gillar inte företeelsen privat flygare i en litauisk helikopter. Men av det följer tyvärr också att myndighetens agerande inte är rättssäkert, säger advokat von der Esch.

Magnus Axelsson, chef på Luftfartsstyrelsens enhet för flyganalys, säger på fredagen till UNT att han inte vill kommentera advokat von der Esch kritik och påståenden.
— Första vill jag ta del av Haverikommissionens rapport, den har ännu inte sänts ut på remissbehandling, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om