Långt till verkstad för Östervålabor

När OK-Q8 lämnade Östervåla försvann inte bara butiken. Även bilverkstaden lades ned och det vållar Östervålaborna problem. Många har haft bilarna på service där, men de måste nu åka till Sala eller Uppsala.

Östervålabon Camilla Johansson får i fortsättningen åka till Uppsala när bilen ska servas.

Östervålabon Camilla Johansson får i fortsättningen åka till Uppsala när bilen ska servas.

Foto: Peter Söderlund

Heby2007-11-12 20:13
I fortsättningen får framför allt Volvoägare, men även andra bilägare, åka till Sala eller Uppsala för att få bilen servad. Det blir en resa på drygt tio mil. Flera privatpersoner UNT talat med påverkas av nedläggningen. En av dem är Camilla Johansson, som vanligtvis har lämnat in bilen på verkstaden på Tärnsjövägen.
- Nu får jag åka till Uppsala, det ligger väl närmast till hands. Det var bra att ha en verkstad så nära, säger hon.
Hans Olsohn bor också i Östervåla och beklagar att verkstaden har lagts ned.
- Uppsala ligger väl bäst till särskilt med tanke på om bilen måste vara på verkstaden hela dagen. I Uppsala går det att fördriva tiden. Tar reparationen flera dagar finns det goda bussförbindelser mellan Östervåla och Uppsala, säger han.

Även företag påverkas av nedläggningen. Anders Pentler på Bygg Sven i Östervåla, berättar att företaget har tio bilar som behöver servas med jämna mellanrum.
- Vi kunde få service på alla bilar på verkstaden. Vi kör mycket och bilarna måste fungera. Förr kunde vi vända oss till två verkstäder på orten, men nu har vi bara en och det tar längre tid att få bilarna servade.
Lantbrevbärarna vid Posten i Östervåla påverkas också av nedläggningen. Verkstaden tog emot Postens sju bilar. Numera måste de köras eller bärgas till närmaste märkesverkstad som ligger i Sala och eller i Uppsala.
- Det är synd att bensinstationen och verkstaden har lagts ned, men det påverkar inte oss i någon större utsträckning. Vi får inte ökade kostnader på kort sikt. Enligt vårt avtal med märkesverkstaden ska den stå för transportkostnaderna, säger Mikael Johansson vid Posten.

En åkare som UNT träffar i Östervåla tror att verkstaden och bensinstationen lades ned på grund av att ortsbefolkningen svek den.
­- Det finns flera bensinstationer längs med vägen till Uppsala och jag tror att många tankar där. Men när folk upptäcker att en butik eller bensinstation stänger blir det ett djävla liv. Om man ska ha en butik eller verkstad kvar på orten gäller de att stödja den också, säger han.
Konkursförvaltare Erik Hovstadius vid Ahlford advokatbyrå, berättar att det finns fyra spekulanter på fastigheten. En vill sälja drivmedel och en annan vill öppna en bilverkstad.
- Men ingen är beredd att köpa fastigheten om det visar sig att marken innehåller för stora föroreningar.
Konsultbolaget som har genomfört undersökningen av marken har ännu inte meddelat analysresultaten. Om fastigheten inte går att sälja blir det tidigare verksamhetsutövare som ställs till svars för föroreningarna.
- Och vem som har ansvaret för en eventuell sanering är inte klart, eftersom det funnits flera verksamhetsutövare sedan 1954. Om marken ska saneras blir det här en långdragen historia, säger Erik Hovstadius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om