Mackägaren mot strömmen
I en tid när mackägare på landsbygden drabbas av pessimistiska besked om framtiden, går lanthandlaren Anna May Vesterberg-Jansson i Huddunge mot strömmen.
Foto: Hans Lundgren
- Får jag bara leveranser av bensin och diesel så skall folk kunna tanka hos mig. Eftersom jag också äger cisternerna har jag inte hört något annat från leverantören Norsk Hydro, säger hon optimistiskt.
Den senaste tiden har mackfrågan på landsbygden uppmärksammats. Flera faktorer samverkar när den ena efter den andra återförsäljaren aviserats bortrationalisering:
Statoil har köpt Norsk Hydro och vill även införliva Jet-kedjan. Koncernen väljer då att lägga ner de minst lönsamma stationerna, det vill säga de på den svenska lands- och glesbygden.
De mackarna, hävdar bensinbolagen, är inte tillräckligt lönsamma för att klara nödvändiga investeringar i moderna kortautomater och inte minst kravet på att med start senast nästa år installera en pump för E 85 eller andra förnyelsebara bränslen.
Anna May Vesterberg-Jansson har nyligen investerat 170 000 kronor i en kombinationspump - för 95 oktanig bensin och för diesel, samt en ny kortautomat. Länsstyrelsen bidrog med 70 000 kronor i så kallad glesbygdsstöd.
- Tidigare hade jag bara bensin, men en varubil körde på den pumpen och i ett halvår under hösten och vintern har jag inte kunnat erbjuda något bränsle.
Men sedan en månad tillbaka är den nya pumpen och betalkortläsaren igång och kunderna börjar komma tillbaka.
Ann Mays landsbygdsmack säljer inte ens 200 000 liter bränsle årligen. Statoil och Hydro anser att det fordras en försäljning på två miljoner liter för att uppnå tillräcklig lönsamhet.
- Men min mack bär kostnaderna i alla fall. Och macken är livsviktig för hembygden. Jag fattar inte hur kommunen kan gå med på att mackar läggs ner. Enligt kommunallagen har den ett ansvar för varuförsörjningen, och drivmedel är minsann en helt nödvändig vara på landsbygden.
Kommer hon att installera en E 85 pump också?
- Ja, när det finns tillräckligt kundunderlag. Jag utgår från att små stationer får dispens tills vidare. Här omkring är det nästan ingen som kör på etanol. Men om fem år är kanske underlaget är bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!