Många dödsolyckor i Heby
Den mest spektakulära olyckan förra året var helikopterkraschen mitt i Heby. Något liknande kommer knappast att inträffa igen. Därför påverkar den inte vårt förebyggande arbete, säger räddningschefen i Sala-Heby, Bo Söderlund.
— Under 2003 låg vi en bit över 400. Trendbrottet håller i sig och kan bero på förebyggande åtgärder. Till exempel fick 5 045 elever brand- eller sjukvårdsutbildning under förra året.
Antalet bränder i byggnader minskade med 30 procent till 45 stycken. Fyra av dem var allvarliga med stora materiella skador till följd. En person omkom, en skadades svårt och tre personer fick rökskador vid bränder i bostäder. Vanligaste bostadsbranden var soteld, 9 (10) i Heby och 5 (14) i Sala.
För några år sedan minskade både trafikolyckor och de allvarligt skadade i de olyckorna med cirka 30 procent. 2004 gick det upp och var i fjol tillbaka på höga nivåer igen.
— Totalt 80 trafikolyckor och 40 procent fler skadade än 2003. Vägarnas standard och trafikhastigheten är de viktigaste förklaringarna.
103 personer skadades och fem omkom i trafiken i fjol. Det är den näst högsta siffran under de senaste tio åren, att jämföras med den lägsta år 1997 - 42 skadade.
— Fem omkomna är mycket över riksgenomsnittet om man sätter den siffran i relation till befolkningsunderlaget i Sala-Heby på cirka 35 000 invånare, säger Bo Söderlund.
I fjol förekom 19 anlagda bränder (16) de flesta i bilar, men också två i byggnader. Antalet falska automatlarm till SOS ökade rejält. Enligt Bo Söderlund visade en koll av de larm som föranlett tre eller fler onödiga utryckningar att de i regel berodde på bristande underhåll som resulterat i smuts i larmen.
Hans Lundgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!