Ett beslut som väckte stor glädje i Heby kommun, där den smala och krokiga riksväg 67 är ett orosmoment. Enligt Vägverkets nationella vägplan skulle en byggstart inledas mellan 2008 och 2011.
Men nu har den reviderats på grund av att Vägverket visat sig sakna full finansiering till sina vägprojekt. Och de som av besparingsskäl skjuts på framtiden är de som ännu inte påbörjats, däribland sträckan mellan Stingtorpet och Tärnsjö. Det nya beskedet är att bygget av den nya vägen ska inledas mellan 2013 och 2015.
- Besparingen gör att samtliga vägprojekt som inte är inledda skjuts fram. Det har inte skett någon skillnad i prioriteringarna, säger Stephen McLearnon, projektledare för revideringen av Vägverkets nationella plan.
Marie Wilén (c) var med på det seminarium i Eskilstuna i fredags där man fick beskedet. Hon menar att Räta linjengruppen, som består av berörda kommuner, regionförbund och länsstyrelser, måste agera när den reviderade vägplanen snart skickas ut på remiss.
Man har redan protesterat till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) samt till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö med krav på byggstart 2008.
- Räta linjen är en stor infrastruktursatsning, och den här delen är viktig för att den ska fungera, säger hon.
Enligt Stephen McLearnon är det för tidigt att dra några slutsatser innan remissperioden avslutats. Han menar att alternativa finansieringar är en möjlighet.
- Ett tänkbart scenario är att regeringen agerar, ett annat att kommuner och regionförbund kring Räta linjen står för kostnaden, som sedan successivt återbetalas av Vägverket, säger han.