Det var i samband med testkörningen efter en uppdatering av kommunens ekonomisystem på onsdagsmorgonen som de drygt 1 400 fakturorna gick i väg av misstag till företaget Svea inkasso, som i sin tur skickade ut betalningspåminnelserna.
– Det är naturligtvis beklagligt. Vi gör vårt bästa för att informera våra kunder. Den första vågen räkningar som gick ut i dag rörde elektroniska räkningar. Men även ett stort antal pappersräkningar är på väg med posten. Vi hoppas att vårt brev med ursäkt kommer fram samtidigt, säger Bo Strömquist, ekonomichef på Heby kommun.
Kommunen gick på onsdagen ut med informationen på sin hemsida.
"Felaktiga fakturakrav från Heby kommun har gått ut via Svea Inkasso till många av våra fakturamottagare. Dessa är felaktiga och vi håller just nu på och utreder det som har inträffat. Du ska inte betala aktuell påminnelse utan du kan bortse från denna. Information kommer att gå ut via Svea Inkasso om det inträffade. Förklaringen är en uppdatering av vårt ekonomisystem där detta misstag har uppstått", skriver man bland annat.
Räkningarna gäller flera typer av ärenden. Men merparten gäller äldreomsorgen. De som redan hunnit betala den felaktiga fakturan kommer få tillbaka pengarna inom kort.