Överfulla bussar tvingar resenärer att stå
Buss 844 från Östervåla till Uppsala är överfulla på morgnarna. Senaste tiden har resenärer tvingats stå i mittgången.
- Redan i Harbo brukar det vara smockfullt på 7.15 bussen. Det blir trångt och varmt när bussen är överfull, säger Caroline Forsberg, 16, Östervåla.
Foto: Hans Lundgren
I våras lämnade 120 elever högstadiet i Östervåla, de flesta läser vidare i Uppsala. Men det är tillåtet att ta stående passagerare. Varje buss har ett maxantal för sittande och stående.
- Våra trafikplanerare har fått uppgifter från busschaufförerna om det här förhållandet. De jobbar på vettiga lösningar, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Det är framför allt bussarna som avgår klockan 6.45, 7.00 och 7.15 som inte räcker till för att alla resande skall få en sittplats med midjebälte eller trepunktsbälte. Tidigare fanns två bussar som avgick 7 15, då räckte platserna. Nu konkurrerar arbetspendlare med gymnasisterna.
UL:s bussar kommer till Östervåla via Tärnsjö. Mamman UNT talat med berättar att hon åker ett par mil om dagen för att genskjuta bussen innan den når torget i Östervåla.
- Då är min dotter garanterad en sittplats. I regel blir det slut på dem när bussen hämtar påstigande i Östervåla. I Harbo och vidare efter vägen söderut blir antalet stående påfrestande många.
En kvinnlig arbetspendlare berättar att häromdagen var det så fullt i bussen att det inte gick in fler. Kvinnan var den senast påstigande och stod ända framme vi vindrutan. Chauffören körde förbi resenärer vid hållplatserna de sista tre milen till Uppsala.
Länsväg 272 är till största delen smal och kurvig på sträckan. Och många minns den svåra bussolyckan i vintras mellan Östhammar och Uppsala.
- I alla år har vi köpt barnbilstolar och hjälmar till våra barn i fall olyckan är framme. När de blir gymnasister kan tydligen UL fara fram med dem hur som helst säger mamman i Östervåla.
Sture Jonsson säger att det brukar vara besvärligast med sittplatser under de första veckorna efter skolstarten.
- Schemat ändras rätt ofta i början, sedan blir det bättre eftersom man väljer att åka på olika tider. Men vi tar uppgifterna på allvar och ser på möjliga lösningar ifall det är lika trångt om en vecka. Vi vill naturligtvis undvika stående i bussarna.
Hur kan de se ut?
- Till exempel kan det bli fråga om extrabussar på delar av den här sträckan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!