Pip och gny i Tärnjöskola

Lagom till påskhelgen har eleverna i klass 6 B i Tärnsjö skola fått nyfödda hönskycklingar att ta hand om.

Foto: Hans Lundgren

Heby2008-03-19 00:01
I flera år har läraren Eva-Lisa Rask och hennes elever i Tärnsjö skola talat om att skaffa påskkycklingar i klassrummet. Levande kycklingar alltså. I år är den sista påsken med klassen, till hösten börjar eleverna sjuan och de får nya lärare upp i Östervåla.

Sagt och gjort. Eva-Lisa Rask raggade upp en äggkläckningsmaskin och 20 befruktade ägg hos en bonde i Hedesunda. På den 20:e dagen, och en dag för tidigt enligt regelboken, tittade den första kycklingen ut.
Den var svart och det var söndag, men nyheten spred sig med mobiltelefonens hastighet och eleverna i 6 B samlades vid skolan som öppnades för dem. Under de fyra timmar de följde dramatiken inuti äggkläckningsmaskinen pickade sig flera kycklingar fram och flyttades varsamt till en låda intill katedern.
På tisdagen hade tio kycklingar sett dagens ljus, den elfte hade fel på en fot och togs bort. Det svåra uppdraget gick till en manlig lärare som är jägare, och därför ansågs kunna utföra en sådan sak.

På tisdagen låg nio ägg kvar i den konstgjorda värmen, och fler pipande kycklingar väntades. Utanför fönstret stod några yngre elever fångade av mysteriet.
- Jag hoppas att alla i klassen kan få en kyckling att sköta om, till på torsdag. När skolan stänger för sportlovet skall kycklingarna tillbaka till bonden, säger Eva-Lisa Rask som anser att experimentet lärt barnen en del om ansvar, tålamod och hänsyn till exempel.
Eleverna har odlat kattgräs åt kycklingarna. I kartongen ligger de mjukt. Kycklingarna flockas därnere till en kollektiv brokig dunboll under värmen från 60-vattslamporna. Maten består av havregryn och kokta ägg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om