Tunnelbidrag väckte frågor i Heby

Varför skall lilla Heby kommun vara med och betala en storsatsning som Citytunneln när staten ensam står för andra kostsamma tunnelprojekt i landet? Det frågade Dick Pettersson (c) i Östervåla när det informerades om projektet i fullmäktige i tisdags.

Heby2007-11-28 17:08
- En bra fråga, ansåg Erik Weiman, landstingsordförande i Uppsala län och fortsatte:
- Saken är den att de som betalar i det här fallet också skall vara med och besluta. Poängen är alltså att vi inte bara är finansiärer utan delaktiga i planering och beslut beträffande infrastruktursatsningar som kopplas ihop med Citytunneln.
Tiden var knapp även för Erik Weiman, men han lyckades pressa in påfallande mycket information på den tid som gavs honom:

- När de Stockholmsnära länen Uppsala, Sörmland, Östergötland, Örebro och Västmanland involverades som medfinansiärer till Citytunneln, sedan en idé att bygga bort "getingmidjan" med ytterligare ett spår över Strömmen kastats i sjön, skedde det på villkoret från regionen att det också satsas på Mälarbanan, Svealandsbanan, Ostkustbanan (Uppsala och norrut) samt "Ostlänken", ett nybygge till Norrköping. I paketet ligger även investeringar i spårsystem och vägar.
Av totalkostnaden 15,8 miljarder kronor, står de fem länen och dess kommuner med två miljarder, varav Uppsala län med 610 miljoner kronor.

Hur mycket lilla Heby skall bidra med talades inte om. Erik Weiman hade inte kommit för att förhandla om Hebys andel, men för att framhålla utvecklingen av länet och regionen. På en fråga om Dalabanan också kunde satsas på svarade Erik Weiman att den inte ingår nu, men att den mycket väl kan bli aktuell
Blir det något pendeltåg för Hebyborna?
- Frågan är för tidigt väckt, men jag har positiva förhoppningar. Dagens UVEN-trafik är en viktig transportled.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om