Vittingebon Mats Carlsson, 64, sitter med i styrelsen för arrangerande föreningen Västerås Flygmuseum.
Han berättar att det inte är fråga om någon lokal angelägenhet:
– Nej, jag hoppas exempelvis att många Uppsalabor besöker Hässlö den här dagen. Västerås Flygmuseeun och den militära flygvapenutställningen i Linköping är de främsta i sitt slag i landet. Planens ägare kommer från hela Mellansverige. Allmänintresset för maskinerna är stort. Från Heby, Morgongåva och Vittinge hoppas vi få ihop en busslast med deltagare.
I centrala flygverkstadens före detta hangar på Hässlö står både civila och militära flygplan uppställda. Den för närvarande äldsta maskinen är en tysk Bücker Bestman tillverkad år 1939, ett långvingat, tvåsitsigt skolflygplan som serietillverkas av Bücker Flugzeugbau GmbH.
– Konstruktören var svensk, Anders Johan Andersson. När kriget startade kom han hem till Saab. Bücker Bestman licenstillverkades senare av Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, berättar Mats Carlsson.
Söndagen den 20 maj är det säsongspremiär för museets warbirds: P 51D Mustang och A-26 Invader och nypremiär för J 37 Viggen och Europas enda så kallade tregrupp av engelska stridsflygplanet Vampires. En eskader Mustang stationerades på bland annat F16 i Uppsala ett par år efter kriget.
– De flögs dit från England via Stockholm. Piloterna dök med planen under Västerbron. Vid flottiljen i Uppsala var fullt med folk som tog emot dem.
I den stora museihangaren på Hässlö finns också utställningar av modellflygplan, deponerade eller skänkta dit. Att bygga modeller är något som också roar Mats Carlsson. I gillestugan i villan i Vittinge har han ett tiotal plan försedda med elektriska motorer med en flygtid på 20 till 30 minuter.
Flygintresset grundlades i barndomen. Hans kunskaper om plantyper och flyghistoria är omfattande. Fast han har också andra intressen som musik (spelar trumpet), fotografering och astronomi.
– Min far tog mig med på en flygtur när jag var fem. Planet, en gammal engelsk Auser startade och landade på en isbelagd sjö i närheten av Boliden där jag växte upp.
På 1960-talet studerade han på college i England, träffade Lesley. Tillsammans fick de fem söner som nu är vuxna. Till villan i Vittinge flyttade familjen år 1970, i många år var nämligen ingenjören Mats Carlsson vd för Sala Maskinfabrik sedermera Sala International och Metso Minerals. Flygplan förenar hans intresse för teknik och historia, säger han:
– Det finns väl också ett barnsligt moment i den här hobbyn. Utställningshangaren brukar vi kalla för gubbdagis när vi är där, men på dagen för den årliga flygshowen i maj är det inget som nämner någonting om det.