Utredning om helikopterolyckan färdig
Delvis igensatta kanaler i munstycket som spred bränslet till den ena motorn orsakade helikopterolyckan i Heby strax före midsommar 2005.Det slår Statens Haverikommission fast i en rapport som offentliggjordes på måndagen.
Foto: Lars Gunnarsson
Helikoptern landade på en öppen yta i närheten av sjukhemmet i Heby på förmiddagen 21 juni. Den kom närmast från sin bas i Vassunda utanför Uppsala. Piloten upplevde, framgår det av rapporten, att då han lyfte med passagerarna ombord en av motorerna inte gav full effekt då maskinen kommit upp på cirka tre meters höjd. Helikoptern hade en vikt 220 kilo under högsta tillåtna vikten på 3 550 kilo. I rådande lufttemperaturen, plus 22 grader, skulle den kunna lyfta utan problem.
Flygningen fortsatte framåt, rotorn slog av kvistar på ett träd och därpå träffade huvudrotorn en belysningsstolpe.
Maskinen slog i marken, välte och började brinna. I rapporten får privatpersoner, vårdpersonal och Heby deltidsbrandkår beröm för insatserna att rädda passagerare och dämpa elden.
Att en olycka utvecklades berodde på förekomsten av hinder i flygriktningen och på att föraren inte avbröt starten på ett tidigt stadium anser haverikommissionen.
Enligt motortillverkaren i Polen förlorade den ena motorn sin effekt från 415 till 180 hästkrafter på grund av att bränslespridare rostat. Det minskade största möjliga bränsleflöde till motorn med hälften och skapade effektförlusten.
Helikoptern var av polsk tillverkning, årsmodell 1984, men av sovjetrysk modell Mi-2 konstruerad på 1960-talet i Moskva, så även motortypen. Helikoptern hade flugits i Litauen och var vid olyckstillfället registrerad där och försedd med ungersk journal. Piloten hade ungerskt flygcertifikat som utgått men var under förnyelse. Resedagboken försvann i samband med haveriet och därmed uppgifter om bland annat gångtider. Helikoptern hade lettiskt luftvärdighetsbevis för experimentklass, det vill säga den saknade fullt luftvärdighetsstatus.
Litauiska myndigheter hade också angett begränsningar i ett annex till luftvärdighetsbeviset: helikoptern fick inte medföra betalande passagerare. Flygning i annat land än Litauen kräver det landets tillstånd. Helikoptern är inte tillåten att flyga över bland annat tättbefolkat område.
Av rapporten framgår också bland annat att det inte gått att fastställa om 100-åringen spändes fast före start, samt att maskinens nödsändare inte fungerade vid nedslaget eftersom batterierna var felmonterade.
Med anledning av rapporten skall statsåklagare Bengt Kulin i Västerås ta ställning till om piloten skall delges brottsmisstanke.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!