Nu är det Hebys tur att få en HVO-mack. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och är ett fossilfritt alternativ till vanlig diesel. Alla dieselbilar skulle kunna köra på HVO, men det finns en hake.

– Det är samma molekyl, men för att sätta HVO-godkänt måste bilförsäljarna ha gjort utsläppsprov och emissionstest. Du får tanka vad du vill, men garantin gäller inte om du tankar något som inte står specificerat i instruktionsboken, förklarar Fredrik Fridholm.

Han är försäljningschef på Energifabriken, som ägs och drivs av tre familjer verksamma inom bioenergiområdet och lantbruk. De distribuerar och säljer biodrivmedel till kunder i hela Sverige.

HVO är tillverkat av enbart förnybara råvaror från växter, förbrukad frityrolja och djurfetter från slaktavfall. Det består av samma molekyl som fossil diesel, men innehåller varken svavel, syre eller aromatiska föreningar som ger avgaser som sotar. Bränslet fungerar ner till minus 32 grader och är luktfritt.

– HVO är bättre på alla punkter. Det har även högre cetantal och därmed högre tändvillighet, säger Henrik Fridholm.

Detta bränsle är något mer lättflytande än vanlig diesel och i Europa är dieselnormen snävare än i exempelvis USA. Men det finns undantag. Vilka bilar som har tillverkarens garanti vid HVO-tankning kan du läsa i faktarutan intill artikeln.

Utöver 28 HVO-mackar har Energifabriken ytterligare 150 cisterner hos storförbrukare. HVO-bränslet köper de in från bland annat en tillverkare i Finland, Neste. Enligt dem ger HVO upp till 90 procent lägre utsläpp av växthusgaser än vanlig diesel. Även om bränslet är helt fossilfritt ger tillverkningen och frakten upphov till vissa utsläpp.

Den hydrerade vegetabiliska oljan som säljs i svenska mackar innehåller ingen palmolja som råvara, däremot rester från palmoljeproduktion.

– Vi anser inte att det bidrar till skogsskövlingen, som är det dåliga med palmoljan, säger Henrik Fridholm.

HVO-macken i Heby ligger på Industrivägen 2, rymmer 15 kubikmeter och kostade knappt en halv miljon kronor att installera.

– Vi har fått pengar från klimatklivet. Det har täckt stora delar av kostnaden, berättar Ulla Lövgren på Sala Heby Energi.

Fredag 19 oktober invigs macken av kommunalrådet Marie Wilén (C). Då finns personal från Sala Heby Energi och Energifabriken på plats för att svara på frågor.

Detta är Energifabrikens första HVO-mack i Uppsala län, men HVO finns även i pumpen på Harbomacken.