Mannen körde en personbil på vägen mellan Heby och Morgongåva, där högsta tillåtna hastighet är 90 km/tim. Vid olyckstillfället i mitten på mars rådde vinterväglag med vattensamlingar på körbanan. I en svacka förlorade 25-åringen kontrollen över sin bil, hamnade i mötande körfält och frontalkolliderade med en mötande bil. Föraren, en man i 75-årsåldern, avled vid kollisionen.

25-åringen åtalades för att ha vållat olyckan. Bland åklagarens bevis fanns hastighetsmätaren i mannens bil, som vid kollisionen fastnat på 134 kilometer per timme. Den åtalade föraren hävdade att han inte kört fortare än tillåtna 90 km/tim och att värdet på mätaren måste förklaras av att han fått vattenplaning före olyckan så att hjulen hamnat i fritt spinn. Mannen hävdade att han dessutom råkat trampa på gaspedalen i stället för bromsen.

Åklagaren begärde in ett utlåtande från en fordonsexpert som konstaterade att vattenplaning knappast kunde förklara det höga värdet på hastighetsmätaren. Hastigheten på bilmodellen mäts på ena bakhjulet, medan bilen är framhjulsdriven. Tingsrätten slår fast att det därmed "praktiskt taget kan uteslutas" att bakhjulet skulle hamna i fritt spinn och ge ett högre värde än det verkliga på mätaren, eftersom det saknas drivning på hjulet. Inte heller kan värdet förklaras av att mannen sekunden innan olyckan trampat på gasen, enligt rätten.

Domstolen slår fast att mannen överskridit hastighetsgränsen med nästan 150 procent och tveklöst kört för fort i förhållande till det rådande väglaget. Ett vittne som berättat att hon kort innan olyckan blev omkörd av mannens bil styrker fortkörningen. Slutsatsen blir att han döms till villkorlig dom och 100 dagsböter för vållande till annans död. Han ska också betala drygt 60  000 kronor till dödsboet samt betala hela kostnaden för sin försvarare till staten.