När Morgongåvabon Aimo Larvia besökte Akademiska sjukhuset för en årlig rutinbehandling beställde han transport med taxi via landstingets beställningscentral, sjukreseenheten. Han fick beskedet att ringa samma nummer för transport hem igen, men då blev det problem.
– När jag blivit behandlad och ringde sjukreseenheten svarade en dam där att hon inte kände mig och därför inte visste om jag verkligen besökt sjukhuset. I sådana fall måste personal på den vårdgivande avdelningen beställa sjukresan, säger Aimo Larvia.

I första mejlsvaret undrar sjukreseenheten vem som lämnade beskedet att ringa samma nummer efter behandlingen, och vilken personal på vårdavdelningen det var som inte kände till landstingets direktiv.
– Jag fattar att man måste vara sjuk för att åka sjuktransport. Men här lämnar olika personer olika besked. Hur jag skall göra nästa gång jag behöver sjuktransport?

I ett svarsmejl beklagar sjukreseenheten den bristfälliga informationen och påstår att deras frågor om vilka som lämnade olika besked berodde på att man vill förtydliga informationen.

Aimo Larvia uppger att han tre gånger tidigare gjort som han gjorde vid det senaste besöket på sjukhuset i juni, och då har det gått bra.
Vid förfrågan hos personalen på vårdavdelningen får Aimo Larvia upplysningen att systemet fungerar lite ”hipp som happ”. Vilka regler gäller egentligen? frågar han.
– Det måste vara lika oavsett veckodag eller om det är för- eller eftermiddag.

Nu svarar sjukresenheten i ett nytt mejl att de till nästa år ska se över informationen i skriften ”Telefonnummer till vården” som går ut till alla hushåll i länet.
– Om reglerna inte är delgivna, hur skall folk då kunna känna till dem? säger Aimo Larvia.

När UNT kontaktar sjukreseenheten uppger Elisabeth Holmgren att om sjukreseintyg eller färdtjänstmedgivande saknas måste vårdgivande enhet boka hemresan.
– Inresan kräver däremot inget medgivande, säger hon.